Z obálky komiksu Teror ve jménu víry

Z obálky komiksu Teror ve jménu víry | foto: Comics Centrum

„Islamofobní“ komiks spustil kampaň proti autorovi, Franku Millerovi

  • 33
Čtrnáct let po teroristických útocích, které změnily svět, vyšel v českém překladu kontroverzní komiks Franka Millera Teror ve jménu víry. Kniha reagující na události 11. září vzbudila mezi čtenáři tak silné emoce, že po ní slavný autor komiksů zatím nic dalšího nenakreslil a nenapsal.

Autor kultovního Sin City nebo historického díla 300 Frank Miller tvrdí, že zamýšlel Teror ve jménu víry jako provokativní propagandu. Jeho komiks zůstal mnohými nepochopen a vyvolal vášnivou vlnu kritiky.

„Už jen oznámení o vydání české verze rozproudilo napříč internetem mohutnou debatu. Řada lidí má na tenhle komiks jasný názor, aniž by ho vůbec četla. Na jednu stranu nás to ale zase tak moc nepřekvapilo. Na Millerova Darebáka, který akcentuje podobné hodnoty, kdysi také někteří recenzenti reagovali velmi divoce,“ říká šéfredaktor vydavatelství Comics Centrum Václav Dort.

Kontroverzní komiks to měl ovšem složité od samého začátku. V roce 2006 oznámil Frank Miller vydání knihy Holy Terror, Batman!. Rok na to vzkázal, že na projektu pokračuje, ale už bez Batmana, kterého nahradí nový hrdina Správkař. Stalo se tak nejspíše na základě negativní kampaně batmanovského scenáristy Granta Morrisona, jenž se vůči plánované novince ostře vyhradil.

Miller komentoval své rozhodnutí slovy: „Žijeme ve zlých časech a ty nás formují. Podívejte, mé rozhodnutí vytvořit tenhle příběh bez Batmana s tím souvisí. Řekl jsem si: Chci opravdu kreslit chlápka, co honí po městě Riddlera? Ne. Teď jde o mnohem víc.“

V jednom z pozdějších rozhovorů Frank Miller řekl, že zatím nezažil tolik nenávisti jako po zveřejnění prvních tří obrázků z Teroru ve jménu víry. A když po nejrůznějších peripetiích v roce 2011 komiks konečně vyšel, protimillerovská kampaň ještě zesílila.

Z komiksu Teror ve jménu víry

Co bylo Millerovi nejvíc vytýkáno? Především islamofobie. Spencer Ackerman dokonce v časopise Wired knihu označil za „nejděsivější, nejurážlivější a nejjízlivější komiks všech dob“.

Celá situace se Franka Millera dotkla natolik, že kromě několika obálek už nevytvořil nic nového. Dokonce zastavil práce na pokračování svého slavného komiksu 300 s názvem Xerxes. A tak na plátna kin dorazil film, aniž by vyšla jeho předloha, která byla uvedena v titulcích.

Z komiksu Teror ve jménu víry

„Když na chvíli vystoupíme z debaty, jak to vlastně Frank Miller myslel, musíme uznat, že v tomto komiksu svůj výtvarný arzenál šumů, cákanců a šrafur pozvedl na vyšší úroveň. Sice tím velmi znesnadnil reprodukci celého díla, scény, ve kterých se řine déšť unášený větrem, jsou ale famózní,“ říká Václav Dort.

„Miller zároveň využívá narativní i výtvarné prostředky komiksu jakožto média na naprosté maximum. Vynalézavost některých scén až vyráží dech. Jedná se pravděpodobně o naprostý vrchol autorovy tvorby,“ dodává nakladatel.