Irští The Frames zahrají ve třech městech

Nestává se často, aby domácí publikum zachytilo hvězdu v rozletu. Irští rockoví melancholici The Frames, kteří vystoupí zítra v Brně, 29. ledna ve Valašském Meziříčí a den poté v Praze, právě k takovým skupinám patří. Hudební tisk zatím označuje The Frames za nejlépe střežené irské tajemství. „Před třemi lety zněli jako docela dobrá nezávislá kapela, od té doby udělali ohromný skok vpřed,“ říká dramaturg Karel Prokeš.

Prokeš loni The Frames představil na festivalu Valašský špalíček a jenž kapelu přemluvil k odpolednímu a večernímu koncertu v meziříčském M-klubu. Ostatně vystoupení od 16 a 19 hodin čekají The Frames i v Brně.

Muzika The Frames zní odstíny rockové výbušnosti i melancholické zasněnosti. Kapela mezi nimi proplouvá s písničkářskou sebejistotou, kterou do hudby vnáší kytarista, zpěvák a skladatel Glen Hansard. Má pověst barda, jenž své písně naplno prožívá a jenž odevzdává muzice všechno. Hansard se zalíbil Bobu Dylanovi, který ho slyšel v šatně během přípravy na koncert. Skupinu The Frames pak pozval, aby mu dělala v Irsku předkapelu. Slova uznání přidal legendární irský zpěvák Van Morrison, jehož písně si Hansard občas půjčuje. Hudební tisk chválí The Frames už dlouho.

Irský magazín Hot Press, který vždycky držel domácím umělcům palce, postavil The Frames na první místo před Nicka Cavea, R.E.M., Dylana či Radiohead. Důvodem k nadšení byla jejich čtvrtá deska For the Birds, podle Irů nejlepší album roku 2001. The Frames ocenili také Britové a kritici amerického magazínu Rolling Stone zařadili toto album mezi deset důležitých titulů roku 2001.

Když loni The Frames rozžhavili do běla publikum irského festivalu Witness, britské rádio BBC hovořilo o hudební události roku. Tisk se nechal dokonce unést k výroku: „Byla to chvíle, kdy se klubový rock proměnil ve stadionový rock.“ The Frames jsou zatím doma na menších pódiích. To se však může brzy změnit - začátkem února odlétají do Ameriky a poté do Austrálie.

The Frames ukuli průbířský kámen

Loňské tuzemské koncerty The Frames ukázaly, jak dobře si tahle dublinská rocková parta na pódiu rozumí s hostujícími muzikanty, byť sjednanými na poslední chvíli, a bez rozpaků dokáže střídat nářez s niternou folkovou zamyšleností. Nejnovější album For The Birds tyhle široké možnosti jen potvrzuje.

The Frames v textu na obalu zdůrazňují záměr natáčet jednoduše, přesto výsledek nakonec zní mnohovrstevnatě. Jistě je to dáno i tím, že soubor uprostřed nahrávání přibral dalšího producenta, Steva Albiniho známého mimo jiné spoluprací s Nirvanou. Obal nespecifikuje, na kterých písních se podílel původní producent Craig Ward a které už natáčel Albini. Dramatické kytarové stěny, jimiž vrcholí zpočátku jemná píseň Santa Maria, ovšem jasně dokumentují vliv ostříleného hardcoristy Albiniho. V Early Bird zase znějí rozvazbené kytary v dráždivém protikladu k folkové podstatě písně.

Album přitom začíná tichou instrumentálkou In The Deep Shade, impresionistickým klavírem a něžnými smyčcovými tóny. Navozená melancholická nálada prostupuje téměř všechny písně. Glen Hansard, prakticky výhradní autor a rozhodující postava The Frames, dokáže svůj emotivní zpěv uplatnit ve značně širokém výrazovém rozpětí. Často jen šeptá, ale ani tehdy neztrácí svou magnetizující jedinečnost.

Přes všechen respekt k osobitosti The Frames lze těžko tvrdit, že tahle kapela objevuje nové hudební kontinenty. The Frames bývají často srovnáváni s irskými krajany: hitparádovými přeborníky U2 i se zasloužilým bardem Vanem Morrisonem. Od U2 se možná učili, jak skladbu pateticky vygradovat, aniž přitom upadli do bombastické pózy; píseň Headlong toho může být příkladem. A oduševnělé Van Morrisonovo písničkářství lze označit za prazáklad Hansardovy umělecké osobnosti. Dalo by se ovšem poukázat i na podobnosti s R.E.M., kteří se zrovna tak samozřejmě pohybují mezi folkem, rockem a rafinovaně propracovanými aranžemi s využitím samplovaných zvuků.

Za jedenáct let existence The Frames vydali čtyři alba a dokázali, že jim na umělecké svobodě záleží podstatně víc než na komerčním úspěchu. Nezalekli se ani odchodu od velké firmy. Zdá se, že právě album For The Birds se pro ně stává zásadním předělem.

Jaroslav Riedel
(Autor je hudební publicista)

The Frames: For The Birds. CD, 52 minut. Vydala firma Plateau Records, distribuce v ČR Indies.


Irská kapela The Frames.