Z filmu Iron Sky

Z filmu Iron Sky | foto: Film Europe

RECENZE: Měsíční náckové udělají pro legraci vše. Vytvoří ProtektoRATH

• 49
Kontroverzním trailerem se představuje českým divákům stejně kontroverzní film Iron Sky. Snímek o nacistech, kteří desetiletí čekali na odvrácené straně Měsíce s úmyslem obsadit Zemi a nastolit na ní konečně pořádek, spoluvytvářeli fanoušci a je to na něm vidět. V dobrém i ve zlém.

Dosud nesouzený poslanec David Rath je opět terčem posměchu. Tentokrát ale nejde o lidovou tvořivost. Na paškál si ho vzala společnost Film Europe, která chce prostřednictvím kauzy sociálnědemokratického politika finsko-německo-australský film zviditelnit. Bývalého hejtmana ukázka představuje jako muže, který dá jméno novému státnímu zřízení na Zemi. "Meine Damen und Herren, přivítejme ProtektoRATH!" burcuje davy slovenský herec Richard Stanke v úloze německého důstojníka.

Příběh díla, za nímž stojí režisér Timo Vuorensola, fascinuje hlavně způsobem, jakým se prosadilo. Od začátku totiž počítá s fanoušky. Asi polovinu rozpočtu (7,5 milionu eur) pokryly zdroje z Finska, zbytek peněz dodaly fondy z Německa a Austrálie. Milionem eur ale přispěli i filmoví fandové. Ti se mohli na tvorbě díla podílet nejen finančně, ale také reklamou a hlavně nápady. Příznivci projektu, který se vyvíjel šest let, tak mohli mluvit třeba do jmen postav, 3D modelu vesmírné lodě i do merchandisingu. Tvůrci produktů, které snímek propagovaly, za odměnou získali třeba lístky na premiéru.

Setkání s Jamesem Washingtonem je pro nacisty šok

Klaus Adler nemá pro vetřelce pochopení

Tým Iron Sky také bravurně ovládl práci se sociálními sítěmi. Sto padesát tisíc fanoušků na facebooku a milion a půl zhlédnutých videí na YouTube je velice slušná práce. Prostřednictvím těchto kanálů pak mohla fanouškovská obec sledovat dokumenty o vzniku díla v reálném čase.

Jak to celé dopadlo

Záleží na tom, na které straně Měsíce stojíte. Skalní fandy asi není třeba řešit, ty film jistě potěší. Pro ostatní je tu trailer a základní synopse. Můžete si na ní otestovat, jestli u vás Iron Sky má šanci, nebo nikoliv.

Představte si, že byla NASA posledních sedm dekád slepá a hluchá a nevšimla si, že na odvrácené straně Měsíce roste obrovská pevnost ve tvaru hákového kříže. Nacisté zázrakem přežili a čekají, až budou moci s obrovskou letkou vesmírných plavidel zaútočit na Zemi a nastolit na ní pořádek.

Iron Sky

Mělo se to stát o něco později, než v roce 2018, když ale na Měsíci přistane černý astronaut James Washington, rozhodne se měsíční vůdce Klaus Adler zaútočit o něco dříve. Nejdříve ale musí jeho první zástupce najít baterky do chytrého telefonu zajatého astronauta, jeho prostřednictvím může šílená karikatura Einsteina, nacistický vědec doktor Richter, rozpohybovat svůj zastaralý počítač.

Od začátku je jasné, že se film ani nepokouší zastírat, jak mimořádně je absurdní. I když to divák přijme, přesto v něm hlodá obava, jak dlouho dokáže Ocelové nebe letět na křídlech šílených nápadů a fandovské nadšení. Vždyť dialogy mezi prvním zástupcem vůdce a krásnou Renatou od začátku působí jako zahřívací oťukávání z laciného porna. Peta Sergeantová v roli pobočnice prezidentky nesnesitelně přehrává  a afroamerický astronaut, který protrpí nucenou árizaci, by zase pár hereckých kurzů sám potřeboval.

Poněkud nepodařeně působí odkaz na často parodovanou "mnichovskou" scénu s hysterickým Hitlerem, stejně jako několik dalších nápadů, které z příběhu otravně trčí a jsou v něm jenom proto, že si je vyžádali fanoušci. Pokud ale podlehnete celkovému étosu, chyby snadno odpustíte.

Budete si tak moci užít karikaturu americké prezidentky Palinové, která řeční jako Joseph Goebbels a kvůli růstu preferencí se neštítí rozpoutat ani vesmírnou válku. Přijmete také laciné útěky na poslední chvíli, zázračné prozření fanatické následovnice nacistické propagandy i legrační bitky na kapitánském můstku ničivého vesmírného korábu. Iron Sky je uskutečněním infantilního snu, zábavnou hrou, která sama sebe nebere vážně. Pokud zaujmete stejný postoj, určitě si tuhle taškařici užijete.

Hodnocení iDNES.cz: 70 %