Jejich tvorbu, jež ve světě odstartovala organický styl a vnesla do interiéru výraznou barevnost a plastový nábytek, nyní představuje Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze pod názvem Eames by Vitra.
Charles (1907–1978) a Ray (1912–1988) Eamesovi se řadí mezi klasiky světového designu minulého století. Jejich nábytkářské realizace reflektují smysl pro experiment, jednoduchost a funkčnost.
Význam tvorby této dvojice architektů a designérů podtrhuje také skutečnost, že nevídaným způsobem odlehčili nábytek a začali využívat netradiční materiály.
Experimenty spojené s modelováním dřeva, laminátu, hliníku či drátu Eamesovi rychle vyvinuli ikonický nábytek, který udával směr designu v Americe, v Evropě a v Československu se odrazil v bruselském stylu. Brzy naplnili představu o nábytku dokonalých tvarů a pohodlí.
Za války navrhovali dlahy
Výstava Eames by Vitra v Uměleckoprůmyslovém muzeu ukazuje nejen krásu, funkci, ale i konstrukci unikátního nábytku. Expozice přináší vedle ukázek dodnes průmyslově vyráběného nábytku (ten vyrábí firma Vitra) také originály návrhů ze 40. a 50. let.
Ve vitrínách je možné spatřit třeba ikonu plastového nábytku "La chaise" či klubové křeslo "Lounge chair", s jehož návrhem Charles Eames v roce 1940 zvítězil v soutěži, již newyorské Muzeum moderního umění vypsalo u příležitosti výstavy Home Furnishings. Oba architekti se zajímali také o nábytek pro děti, dětské hračky či grafický design – na výstavě to ilustrují zejména fotografie, filmy či komentáře.
Charlese a Ray spojila na počátku 40. let práce pro americkou armádu. Během druhé světové války společně vyvinuli dlahy pro raněné námořníky a vojáky. Charles navrhoval i vybavení interiérů válečných lodí a letadel.
Vzájemně se perfektně doplňovali. "Charles byl zaměřený spíše technicky, zatímco Ray byla nadaná výtvarnice," uvedla na tiskové konferenci kurátorka Daniela Karasová.
Výstavu, jež potrvá do 2. listopadu, do Prahy přivezla Eamesova nadace, jež pečuje o jeho dům v Kalifornii a spravuje Eamesovo muzeum v areálu Vitra Design muzea.