Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Král, svůdce i komik. Ruský pěvec byl víc než „kulturní vložka“

  17:55aktualizováno  17:55
Galakoncerty operních hvězd mohou jistě připomínat hudební besídky či sponzorské večírky, ale koneckonců záleží vždy na dotyčné osobnosti, jestli dodá i něco navíc než jen „kulturní vložku“. Jako ruský basista Ildar Abdrazakov.

Ruský basista Ildar Abdrazakov a dirigent Fabio Mastrangelo | foto: Jiří Vaněk

Pěvec je známý i z kinopřenosů z Metropolitní opery, v nichž zanechal různý dojem, pěvecky však byl vždy na výši. V Praze vystoupil už loni s Annou Nětrebkovou a dvěma dalšími kolegy. Teď si zazpíval v Obecním domě sólově a celý večer udržel pozornost díky tomu, jak dokázal vystřídat různé role a styly a přitom nebýt pořád stejný.

Ildar Abdrazakov

PKF - Prague Philharmonia

dirigent Fabio Mastrangelo

Obecní dům, 13.června 2016

Hodnocení­: 85%

Je to zase jiná osobnost než německý hvězdný basista René Pape, který v Praze zpíval před dvěma lety. Abdrazakův hlas, spíš basbaryton než bas, má krásnou barvu, rozsah, měkký, hutný zvuk „obalený“ jen lehkým, příjemným vibratem. Na úvod Abdrazakov přednesl s přirozeným patosem dvě ukázky z ruského repertoáru, píseň varjažského hosta z opery Nikolaje Rimského-Korsakova Sadko a árii z Rachmaninovy opery Aleko.

Nezůstal však jen u předvádění krásy a lahodnosti. V árii krále Filipa z Verdiho Dona Carlose dokázal, že hlasem umí zahrát i meditaci mocného vladaře, který je sám, nikdo ho nemiluje a nikomu nemůže věřit. Také v árii z Verdiho Ernaniho potvrdil, že umí dosáhnout dramatického efektu pomocí lehkosti a zpěvnosti. Po přestávce se převtělil do hrdinů z Mozartových oper. Pohrál si s Leporellovou árií z Dona Giovanniho, v níž sluha vypočítává pánovy lásky, ale bližší je mu přeci jen titulní role. Slavné dostaveníčko zazpíval s velkou kultivovaností a vemlouvavostí – jak se sluší a patří.

Pak se převtělil do pyšného toreadora z Bizetovy Carmen a nakonec si nechal Basilia z Rossiniho Lazebníka sevillského. Ten ve své árii popisuje šířící se pomluvu, která z jemného vánku může přerůst až v bouři, a Abdrazakov ji skutečně tak vystupňoval, navíc s nevtíravou komikou.

V přídavcích ještě dodal „šampaňskou“ árii z Dona Giovanniho a Mefista z Gounodova Fausta. Doprovázela ho PKF – Prague Philharmonia, která ale hrála méně proměnlivě než Abdrazakov zpíval. Italský dirigent Fabio Mastrangelo ji až příliš razantně vedl spíš k jednotvárně silové hře.

Možná to byl další ze sponzorských večírků, ale zpěvu si divák mohl užít.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.