Iggy Pop je označovaný za kmotra punku. (Na snímku z koncertu se svou kapelou The Stooges 22. června 2013 ve Frýdku Místku.)

Iggy Pop je označovaný za kmotra punku. (Na snímku z koncertu se svou kapelou The Stooges 22. června 2013 ve Frýdku Místku.) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jsem Iggy Pop. Nepíšu maily. Jen jsem se musel naučit textovat

  • 3
Letos si Iggyho Popa užijeme. Osmašedesátiletý rocker vydal zdařilou desku Post Pop Depression. Vznikala v utajení, podílel se na ní Josh Homme, frontman kapely Queens Of The Stone Age, a právem se řadí mezi nejlepší počiny z Popovy diskografie. Koncem června bude zpěvák hlavním tahákem nového pražského festivalu Metronome.

Prý jste Joshovi Hommeovi na začátku poslal jen SMS. Kde jste se vlastně prvně poznali?
Potkal jsem ho na předávání cen v Londýně někdy v roce 2001. Chtěli od nás, abychom kvůli fotce naznačovali skupinovou kopulaci, ještě spolu s Marilynem Mansonem. Takže to bylo velmi rychlé seznámení – Ahoj, můžu tě chytit za madla lásky? Ale připadal mi jako milý a inteligentní člověk. Pak jsme na sebe ještě párkrát narazili. A loni jsem si uvědomil, že chci zase udělat povedenou nahrávku v angličtině. Poslal jsem mu zprávu, že bychom spolu mohli něco napsat, a to bylo vše.

RECENZE: Esemeska vykopla Iggyho Popa na opožděný mejdan s Bowiem

Album nakonec před vydáním uniklo, ale jak se vám podařilo chystat ho rok v utajení?
Jednou ze skvělých věcí na práci se mnou je fakt, že neumím poslat e-mail. Musel jsem se naučit textovat, protože Josh zase nemá hlasovou schránku. Takže na mé straně je nulová šance úniku. Hotovou nahrávku jsem doma pustil jen své ženě. A proč neposílám e-maily? Kdybyste byl Iggym Popem, taky byste to nedělal.

Jak jste si tedy předávali nápady?
Když mi textovkou potvrdil, že má zájem, zavolali jsme si, probrali pár věcí a na konci mi řekl, že potřebuje, a teď cituji – „zabalit celou tu věc do svojí mysli“. Tedy vymyslet koncept. Sestavil jsem pro něj „technické deníky“ o čase, který jsem strávil v Německu, protože to ho zajímalo, a poslal jsem mu také věci, které jsem napsal za posledních dvacet let – včetně soukromých dopisů, veřejných přednášek nebo esejů. Samozřejmě na papíru, ne digitálně. Takže dostal tuhle porci. A dobrý producent je jako doktor. Prohlídne vás, stanoví diagnózu a na jejím základě zvolí vhodný postup.

Jak se vám pracovalo s Deanem Fertitou a bubeníkem Mattem Heldersem, kteří s vámi také nahrávali?
Všechno jsem nechal na Joshovi. A on přivedl tyhle dva s tím, že jsou skvělí. Což teda jsou. Mattovo bubnování je úžasné, toho se nemůžu nabažit. Mohl bych donekonečna poslouchat, jak hraje jen on sám. Nicméně se ukázalo, že je i schopný fotograf. Nenápadně fotil během nahrávání a já si ty obrázky teď střežím, protože vlastně krásně dokumentují, jak celá deska vznikala. A Dean je velmi vyrovnaný člověk. Má však v sobě také trochu italské krve, což se projevuje ve způsobu, jakým hraje na klavír a na kytaru.

Můžeme předpokládat, že během léta zahrajete písně z nové desky živě?
Moje party byly hotové loni v březnu a od té doby se Josh věnoval dotáčkám a míchání. Odvedl na desce hodně práce a já jsem se držel spíš stranou. Ale celou dobu se mě snažil přimět k tomu, abychom vyrazili na turné. Moc se mi nechtělo, ale nakonec mě svým entuziasmem zlomil a začínám se na to těšit. Měli jsme jednu dlouhou zkoušku a naživo novinky zněly fakt skvěle.