Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I v Salcburku se v opeře musí občas zavřít oči

  5:13aktualizováno  5:13
Starozákonní příběh o Mojžíšovi a jeho lidu, pohromy seslané na Egypt i zázračný přechod pronásledovaných Židů přes Rudé moře, to všechno vytváří náležitě barvité pozadí opery Gioacchina Rossiniho Moise et Pharaon (Mojžíš a faraon). Premiéra inscenace v rámci letošního salcburského festivalu byla velmi očekávanou událostí.

Očekávanou premiéru Rossiniho opery Moise et Pharaon uvedl v Salcburku dirigent Riccardo Muti. | foto: Profimedia.cz

Rossiniho vážné opery žijí ve stínu Lazebníka sevillského a dalších komických opusů. Ne vždy právem. Jsou plné emocí a lidských konfliktů, a pakliže se umí přirozeně vzedmout "vlna" italské vylehčenosti, elegance a zpěvnosti, rozhoří se v hudbě hluboká vášeň a vynikne Rossiniho kompoziční mistrovství i novátorství.

Moise et Pharaon (jde o francouzskou verzi Rossiniho opery Mosé in Egitto, kterou sám autor přepracoval pro Paříž) je právě ten případ. Stojí v ní proti sobě dva principy, dva náboženské světy. Na pozadí tohoto střetu se odvíjí milostný příběh faraonova syna Aménophise a Mojžíšovy neteře Anai, která nakonec obětuje osobní štěstí víře svého lidu.

Hudba utěšitelka

Salcburská produkce očekáváním dostála, ale nikoli v té míře, jak by se od přehlídky takového významu předpokládalo. Proslulý italský dirigent, někdejší šéf La Scaly Riccardo Muti, v čele Vídeňských filharmoniků každopádně předvedl lekci italské hudby. Orchestr oslňoval obrovskou zvukovou kulturou, vylehčeností, frázováním, barevnými a dynamickými odstíny.

Sólisté nepatřili mezi největší mediální hvězdy, jejich výkony však byly přinejmenším velmi dobré. Ruský basista Ildar Abdrazakov jako impozantní Mojžíš, americký tenorista Eric Cutler jako ohnivý Aménophis a především lotyšská sopranistka Marina Rebeka jako hlasově okouzlující Anai (ale i všichni ostatní) zachraňovali fádní režii Jürgena Flimma.

Vizuální podoba totiž ustrnula ve statičnosti, nenápaditosti, povrchní názornosti a klišovitých gestech. Nevěděla si rady s velkou baletní scénou ani s efekty, jako je závěrečný výjev, kdy se před Židy otevírá moře. Nezbylo než zavřít oči a vše si představovat.

GIOACCHINO ROSSINI - Moise et Pharaon
Salcburský festival, dirigent Riccardo Muti, režie Jürgen Flimm, premiéra 8. srpna 2009.
Hodnocení MF DNES: 70 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr z festivalu Brutal Assault 2017
Brutal Assault hlásí rekordní návštěvu, metalisté udělili lepší dvojku

Na metalový festival Brutal Assault, který v neděli skončil v areálu pevnosti v Josefově na Náchodsku, dorazilo rekordních zhruba 20 tisíc návštěvníků. Ti v...  celý článek

Holden (Rock for People 2017)
VIDEO: Holden pořídil klip na festivalu, zpívá o trablech se sirupem

Kapela Holden přichází s videoklipem k písni Malinovej sirup ze své aktuální desky Střepy v postelích. Klip je plný emocí, protože vznikl v rámci vystoupení na...  celý článek

Marek Ztracený (Benátská! s Impulsem, 28. července 2017, Liberec)
Marek Ztracený oslaví 10 let na scéně velkým koncertem ve Foru Karlín

Zpěvák Marek Ztracený si plní sen a na 27. listopad chystá svůj dosud největší koncert do pražského Fora Karlín. Fanoušci, kteří si včas koupí vstupenku, budou...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.