REPORTÁŽ A FOTOGRAFIE NAJDETE ZDE
Výběrem písní kapela zvýraznila své postpunkové kořeny. Takto, ovlivněni zpěvačkou Patti Smithovou, kapelami Television nebo Wire, se R.E.M. v osmdesátých letech rozjížděli. A Stipe, nynější holohlavý symbol R.E.M., měl ještě vlasy.
R.E.M. mají bohatou minulost nekonvenční kapely. Například píseň Seven Chinese Brothers vyšla v roce 1984 na desce Reckoning. Dávné skladby z alba Document (1987), ke kterým patří startovní Finest Worksong nebo předzávěrečná píseň The One I Love, se skvěle doplňovaly s drsnějšími songy z desky New Adventures In Hi-Fi (1996) a dávaly hudbě R.E.M. říz.
Tímto šťavnatějším, zemitějším zvukem kapela chytře zareagovala na současnou vlnu kytarových kapel a možná připravila nejedno příjemné překvapení mladším posluchačům.
R.E.M. od osmdesátých let načerpali mnoho různých stylových prvků: melodie americké lidovky vystupuje z jejich největšího hitu Losing My Religion, undergroundové temnoty prostupují novinku High Speed Train či baladická melancholie, jež kolébá skladbou Everybody Hurts.
R.E.M., kteří vystupovali v rozšířené šestičlenné sestavě, se věnovali i pomalejším písním z aktuálního alba Around The Sun, které z poloviny přehráli. Kombinací energických a volnějších skladeb udrželi koncert v napětí až k závěrečné písni Man On The Moon. Došlo k tomu přesto, že velký prostor Sazka Areny, i když umožňuje skvělý zvuk, energii davu i muziky částečně pohlcuje.
Lehce ochraptělý Stipe má styl šamana, který při písních tančí a kroutí rukama, jako když ho kousne tarantule. Energické pasáže koncertu mu poskytly dostatek možností k sebevyjádření. A publikum na zpěvákovi, který pojal vlastní lebku jako výtvarný objekt, když ji pomaloval pruhem přes oči, doslova viselo. Stačil náznak gesta, a ruce šly nahoru.
Takový originál, jako je Stipe, může konkurence R.E.M. jenom závidět. Zpěvák kapelu vedl přes různé stylové hranice třeba až k politickým proslovům. To když měl potřebu říci před písní Final Straw, že R.E.M. jsou jiní Američané než ti, kteří podporují politiku současné americké administrativy.
Podstatnou součást koncertu tvořila scéna, složená ze svislých výtvarných prvků, které připomínaly zavěšené svítící tyče. Ty se pak zabarvovaly podle nálady jednotlivých písní, zatímco obrazové snímky kapela promítala na úzkou obdélníkovou plochu, umístěnou ve výši reflektorů. Zcela jednoduše, nebombasticky a trefně kapela zvýrazňovala své písně.
R.E.M. si Česko i Prahu oblíbili, ostatně Stipe to dal v hale několikrát najevo. Sympatie byly na obou stranách.
R.E.M. - zpěvák Michael Stipe, Around The Sun Tour, Sazka Arena Praha (23. ledna 2005) |