Záběr ze hry Maestro a Markétka

Záběr ze hry Maestro a Markétka | foto: Divadlo Husa na provázku

V pražské Arše vystoupí brněnská Husa na provázku, v Disku HaDivadlo

  • 0
Na přelomu října a listopadu míří do Prahy dva brněnské divadelní soubory. Poslední říjnový víkend se v Divadlu Archa představí Husa na provázku. O týden později pak do Disku přijede HaDivadlo.

Poslední víkend v říjnu bude v Divadle Archa patřit dvěma představením Husy na provázku. Hostování zahájí 25. října "drsné a krvavé miniatury plné obludné fantasie" nazvané Kominické lodě? Ó, kdežpak! aneb Kabaret Wernisch v režii Arnošta Goldflama.

V sobotu a v neděli se na tomto jevišti uskuteční dvě poslední reprízy inscenace Maestro a Markétka. Fantaskní předlohu ruského klasika Michaila Bulgakova zpracoval Vladimír Morávek, autorem hudby byl Miloš Orson Štědroň.

Tajná zpráva z planety matek

V Disku se 2. a 3. listopadu uskuteční další část Festivalu s vášní pro nové hry zaměřená na koprodukční inscenace Divadla Letí s brněnským HaDivadlem, jejichž texty vznikly v rámci rezidenčního programu Centra současné dramatiky. V pražské premiéře půjde o inscenace Tajná zpráva z planety matek/Mamma Guerilla mladé česko-chilské autorky Anny Saavedry v režii Mariána Amslera a text Ondřeje Novotného Roky 90 - Láska, pank a Nesmírnost v režii Martiny Schlegelové.

Jak to asi vypadá na planetě, kterou obývají výhradně matky - odpověď na tuto otázku hledala v eseji o mateřství Anna Saavedra. "Zaměřila jsem se na téma, které jde napříč časem, generacemi a které je také často alfou a omegou našich osobních historií," uvedla autorka.

"Copak se asi děje v hlavě matky během těch podivných devíti měsíců? Saavedra o tom vypráví poeticky s humorem, respektem a ironickou nadsázkou," komentoval to umělecký šéf HaDivadla Marián Amsler.

Autobiograficky laděná hra Ondřeje Novotného Roky 90 je sondou do období po sametové revoluci. Na devadesátá léta, období na sklonku jedné epochy, dobu euforie, zvratů, pádů, zklamání a narůstající skepse nahlíží autor pohledem dospívajícího kluka. Kromě dokumentárních textů, dobových zpráv a hudebních odkazů hra vznikala na základě autentických promluv a vzpomínek přátel a rodinných příslušníků.

"Zajímala nás rovina osobní historie, každodennosti, aspekt generační, tedy jaká byla 90. léta pro první svobodnou generaci, pro generaci dnešních třicátníků, kteří v této době dospívali," uvedla Schlegelová.

,