Hudební vydavatelství se obávají o zisky

Hudebním vydavatelstvím se nelíbí, že je stále jednodušší kopírovat hudbu. O zisky je nepřipravují nejen nelegální výrobci kazet a CD, ale i rozšiřující se řada umělců, kteří nabízejí svou tvorbu prostřednictvím internetu bez asistence vydavatelů. Nelegálnímu kopírování nahrávek chce čelit i česká sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI), která zahájila kampaň „Kopírování zabíjí hudbu!".

„Cílem naší snahy je ochránit českou hudbu," popsal hlavní záměr akce tajemník české IFPI Vratislav Šafář. Neoprávněným kopírováním hudby vzniká podle údajů z celého světa této organizace každoročně škoda ve výši 6 miliard dolarů (24 mld Kč). Každé třetí cédéčko je vyrobeno nelegálně. Škodu způsobenou v České republice odhaduje IFPI na 200 až 300 milionů korun ročně.

Černé kopie český trh nezaplavují
Zástupce ředitele české IFPI Jaromír Soukup tvrdí, že pirátské zboží tvoří v České republice zhruba osm až devět procent z celkového objemu prodaných hudebních nahrávek. Tento poměr je srovnatelný například s Francií nebo Itálií. Poněkud lépe je na tom z hlediska IFPI sousední Německo, kde je pirátských asi pět procent produkce.

Česká republika má mezi zeměmi bývalého sovětského bloku nejnižší poměr pirátských nahrávek k celkové produkci. Země jako Ukrajina či Rusko zatím nepřijaly mezinárodní dohody o ochraně duševního vlastnictví. Podíl pirátských nahrávek na trhu se tam blíží sto procentům.

Cena vypalovačky se vrátí po vyrobení dvaceti nelegálních kopií
Sdružení hudebních vydavatelství trápí nejvíce tzv. vypalovačky umožňující výrobu kopií na běžném počítači. Ceny nejlevnějších se v současnosti pohybují pod hranicí deseti tisíc korun. Naproti tomu ceny cédeček tuzemských autorů vzrostly až k 500 korunám za titul. Za této situace je pro mnohé posluchače přijatelnější si CD zkopírovat.

IFPI tvrdí, že nelze konečnou cenu CD snížit, protože její hlavní část tvoří fixní náklady (graf nahoře). Jediná přípustná varianta, jak zlevnit hudební nahrávky, vidí čeští hudební vydavatelé v přechodu z 22 procentní sazby DPH do nižší pětiprocentní kategorie, která se uplatňuje například u knih.

Moderní informační technologie však potenciál snížit cenu CD mají. Internet umožňuje už nyní, aby se hudba dostala od hudebníka k cílovému posluchači bez nákladných mezistupňů, jakým je například vydavatel. Současné technologie však zatím nezaručují, aby autor dostal zaplaceno za každou kopii.      

Dan Bárta se připojil k projektu "Kopírování zabíjí hudbu!".

Ilona Csáková se připojila k projektu "Kopírování zabíjí hudby!".

Struktura ceny CD domácího interpreta podle IFPI.

Skupina Lunetic se připojila k projektu "Kopírování zabíjí hudbu!".

František Nedvěd připojil k projektu "Kopírování zabíjí hudbu!".