Bruno Mars se stal hudebním králem loňského roku, i když nevydal novou desku.

Bruno Mars se stal hudebním králem loňského roku, i když nevydal novou desku. | foto: Getty Images

Hudebnímu průmyslu rostou příjmy z internetu. Statistikám vévodí Bruno Mars

  • 1
Hudebnímu průmyslu rostou příjmy z digitálního prodeje. Tuzemský Supraphonline si na sebe vydělá i díky nezávislému popu. A prodává přes televizi Óčko. Světovým králem loňského hudebního roku se stal Bruno Mars. A to i přesto, že nevydal desku.

Havajskému zpěvákovi, skladateli a producentovi Bruno Marsovi se podle statistik časopisu Billboard dařilo v singlové i albové hitparádě, ale i na internetu, kde si lidé pouštěli nejen jeho písničky z desky Unorthodox Jukebox.

Zveřejněné bilanční statistiky světového i tuzemského hudebního průmyslu ukazují, že budoucnost hudby je v "mracích" a na internetu. V minulých letech se v souvislosti s internetovými obchody a předplacenými službami, které dávají za měsíční paušál možnost poslouchat na počítači či v mobilu cokoliv z ohromného "mraku" hudební knihovny, ještě mluvilo jako o sázce do budoucna, která může omezit pirátství.

Beyoncé, Bieber

Teď už se začíná projevovat v číslech. Ve Velké Británii - přes protesty důležitých jmen, jako jsou Radiohead - se příjmy ze streamování zvýšily o deset procent, zatímco prodej cédéček klesl skoro o třináct procent.

Neznamená to, že by cédéčka byla mrtvá, jejich prodeje pořád živí hudební průmysl nejlépe, ale k poslechu hudby, který se neváže na tradiční nosiče, si nachází cestu čím dál víc lidí. Je to patrné i z počínání největších jmen světového popu. Těsně před Vánocemi nejprve pouze pro obchod iTunes své desky vydala Beyoncé i Justin Bieber. Narušení tradičních postupů v hudebním průmyslu se vyplatilo.

Trend potvrzují i výsledky největšího tuzemského internetového hudebního obchodu Supraphonline. "Pořád je to investice do budoucna, ale už si na sebe umí vydělat," říká Michal Máka ze Supraphonu.

Podle něj je zajímavé sledovat, že se tu často daří úplně jiným jménům než v tradičních obchodech. "Nad očekávání dobře si vedly třeba desky nezávislého popu Never Sol či Ille. Karla Gotta však na druhou stranu mezi nejúspěšnějšími tituly roku na internetu nenajdete," uvedl Máka.
 
Kromě hudby se podle něj dobře prodává i mluvené slovo, třeba komplet Šimka a Grossmanna, který je zároveň nejdražším zbožím na Supraphonline.

Dobře bude

Na to, že v hudbě ještě může být dobře, kupodivu sází mnozí. I proto na konci roku do tuzemského obchodování s hudbou vstoupil největší světový streamovací obchod Spotify, který podobně jako již zavedený Deezer či Musicjet nabízí přístup k obří databázi hudby za měsíční předplatné.

Zda podobný krok nechystá Supraphonline, Michal Máka nevyloučil. "Zatím je to obchod, ale změny jsou v odvětví rychlé," říká. O tom svědčí i spuštění služby Óčkovyber, kterou Supraphonline připravil s hudební televizí Óčko. Ta nabízí možnost stahovat hudbu přes web, Facebook i přes televizní obrazovku.