Charles Bukowski. Výřez z Jetelova obrazu (2013)

Charles Bukowski. Výřez z Jetelova obrazu (2013) | foto: Galerie kritiků

Malíře inspirovaly béčkové horory, zločinci i přepadení, jež sám prožil

  • 0
Traumatická událost, a sice přepadení, které Tomáš Jetela zažil při svém pobytu v Londýně, stála u zrodu cyklů obrazů Zloději ptáků. Z něj vychází i výstava Hollywood, Part III., která se koná v pražské Galerii kritiků do 19. ledna 2014. Dvě předchozí expozice stejného názvu se uskutečnily v Brně a v Praze.

Londýnské přepadení přimělo letos sedmadvacetiletého Jetelu seznámit se blíže s podsvětím - zkoumáním zločinců prostřednictvím starých černobílých fotografií, jež sloužily k převedení kriminálních případů do světa literatury nebo filmu.

"Ve spojení malby a koláže jakožto ustáleného pojetí obrazového materiálu ocenil autor v zobrazení krimi postav filmovou estetiku střihu a složil ve svých obrazech upřímný hold i atmosféře klíčových okamžiků dramat béčkových hororů, starých sci-fi filmů a undergroundových komiksů," vysvětluje kurátorka výstavy Vlasta Čiháková Noshiro.

Navazuje na Warhola

Tyto obrazy doplňují portréty filmových hvězd, do nichž se promítá hollywoodská aura továrny na sny, oscilující mezi obdivem a odporem k lesku komerčních mýtů. "Jetelova malba navazuje na ironizující kontext prací Andyho Warhola i na expresionistické úsilí o vyjádření vnitřních pocitů u Francise Bacona nebo Vincenta van Gogha, charakterizované bravurní kresbou," dodává Čiháková.