Filmový režisér Quentin Tarantino (vpravo) a skladatel Ennio Morricone (vlevo)...

Filmový režisér Quentin Tarantino (vpravo) a skladatel Ennio Morricone (vlevo) naslouchají koncertu Hollywood Night, který se konal 19. července v pražském Obecním domě na závěr festivalu Prague Proms. | foto: Michal Kamaryt, ČTK

GLOSA: Tarantino byl na správném místě. Prague Proms končily taškařicí

  • 5
Darth Vader na projekčním plátně div že nezakryl nápis Smetana dominující honosnému sálu pražského Obecního domu. Excentrický dirigent Carl Davis pod ním ve svém zlatém fraku přeměňoval symfoniky v prvotřídní baviče. Závěrečný koncert Prague Proms s podtitulem Hollywood Night díky němu naplnil svůj název.

I kdyby se koncertu ve Smetanově síni nakonec pozvaní Quentin Tarantino a Ennio Morricone, kteří v Praze s Českým národním symfonickým orchestrem pracují na hudbě k westernu The Hateful Eight (na fotky se podívejte zde), nezúčastnili, bylo by to vlastně jedno. Hudba z filmů Nespoutaný Django a Kill Bill, které ten první natočil, a Mise, za níž byl ten druhý nominovaný na Oscara, byly střípky programu sestaveného s hlavním cílem pobavit diváky v sále. A to se povedlo dokonale. Díky jejich přítomnosti možná s o to větším drajvem. 

Odpovídal tomu už nástup Carla Davise, který na dirigentský stupínek nakráčel v křiklavě červené košili doplněném teniskami stejné barvy a vzorovaným sakem. Se stejnou neformální lehkostí vedl i Český národní symfonický orchestr (ČNSO), který večer zahájil údernými Avengers a bravurně zvládal i zběsilé tempo Pee-Weeho velkého dobrodružství z pera Dannyho Elfmana. Když došlo na Nespoutaného Djanga a Misi, bylo už zřejmé, že si slavní skladatelé i režiséři tuzemské symfoniky oblíbili hlavně pro jejich sehranost a hráčský um. Za vyzdvihnutí stálo zejména trumpetové sólo Jana Hasenöhrla.

Druhá polovina koncertu sice začala vážně - poctou zesnulému Jamesi Hornerovi, ale následoval až překvapivě kompaktní žánrový slalom, který nenechal v klidu diváky, natož Davise, který se na to převlékl do zlaté. Ústřední motiv z televizní soutěže Pevnost Boyard či melodie Profesionálů nebo Hry o trůny v sobě v podání velkého orchestru měly vtip i razanci. Celý dojem ještě umocňoval Smíšený sbor ČNSO, který by, pravda, zasloužil lepší dozvučení. Do zábavy hollywoodského střihu se večer definitivně zvrtnul v předělávce hitu Under Pressure od Davida Bowieho a Freddieho Mercuryho, která zazněla v animáku Happy Feet. Sál aplaudoval a excentrický Davis nechal orchestr a sbor číslo ihned a spontánně zopakovat.

Podobnou euforii si koncert, který měl oficiálně končit hudbou z první epizody Star Wars, udržel i v četných přídavcích. Při Krotitelích duchů dirigent dokonce rozezpíval sebe i celý sál. V tu chvíli by přidání popcornu do nabídky bufetů Obecního domu stálo za zvážení.