Část exponátů je ze soukromých sbírek z Čech, Slovenska a Německa. Zbytek ze slovenského Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborcích. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na výstavě Andyho Warhola jsou i kopie, přiznává hlubocká galerie

  • 0
Aktuální expozice děl nejslavnějšího pop-artového umělce Andyho Warhola v zámecké jízdárně Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou přináší kromě originálů i faksimile děl. Tvůrci výstavy to zpočátku tajili.

Běžný návštěvník na první pohled nic nepozná. Je okouzlený portréty Marilyn Monroe nebo Mao Ce-tunga. Automaticky předpokládá, že jde o originální díla Andyho Warhola. Jedná se však o edici s názvem Sunday B. Morning, což jsou sítotiskové kopie vyrobené podle Warholových originálů.

Ikona pop-artu

Americký malíř Andy Warhol (1928–1987) se narodil v Pittsburghu, jeho rodiče však byli Rusíni z dnešního východního Slovenska. Začínal jako reklamní designér, ale vedle Campbellových polévek se proslavil i portréty Marilyn Monroe či Elvise Presleyho. Navrhoval také obaly desek pro kapely Velvet Underground nebo Rolling Stones.

-vah-

Takových obrazů je na aktuální výstavě v zámecké jízdárně Alšovy jihočeské galerie v Hluboké čtyřicet. Jsou to kompletní série Marilyn Monroe, Mao Ce-tung, Flowers a Campbellovy polévky.

Odborníci se shodují, že edice Sunday B. Morning bývá součástí výstav po celém světě. Musí být však jasně uvedeno, že jde o faksimile, aby to poznal i laický návštěvník. To však Alšova jihočeská galerie napravila až po několika dnech.

Nejprve totiž na popiscích pouze uváděla, že jde o sítotisky z edice Sunday B. Morning. Návštěvníci tak jen stěží mohli poznat, že se nedívají na originály.

Tři dny v nejistotě

"Je to matení veřejnosti. Renomovaná galerie musí na první pohled jasně označit, že jde o reprint Warholova díla. Pokud jsou na výstavě originály, musí být tyto reprinty od nich zřetelně oddělené," podotýká Tomáš Vlček, historik umění a bývalý ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze.

Ředitel Alšovy jihočeské galerie Aleš Seifert se brání, že po třech dnech od zahájení výstavy vyměnili popisky u některých sérií, aby zabránili spekulacím.

"My přiznáváme, že tyto edice jsou kopie podle Warhola. Je to nejsnáze dostupná edice, která se objevuje na prestižních výstavách v Evropě, Americe i Austrálii," říká Aleš Seifert.

V tiskové zprávě však galerie stále uvádí, že výstava nabízí devadesát originálních velkoformátových děl umělce, například kolekci portrétů herečky Marilyn Monroe.

Do slušných aukcí nejdou

Na informaci, že je na výstavě problematická edice Sunday B. Morning, zareagovali například i sběratelé umění.

"Tyto tisky jsou nabízeny po internetu v aukčních síních horší kvality. Dražební domy jako Christie’s či Sotheby’s je do svých grafických aukcí nezařazují," naznačil známý sběratel umění Jan Bejšovec.

Na výstavě se jako konzultant podílel i Michal Bycko z Múzea moderného umenia Andyho Warhola ve slovenských Medzilaborcích. Upozorňuje, že Sunday B. Morning je legální edice, nikoliv padělek.

"Hodnota proti originálu je však jen zlomek procenta. Já osobně nemám moc rád velké výstavy, kde jsou i kopie. Raději děláme menší expozice jen s originály. Proto jsem říkal organizátorům, aby byli v komentářích a výrocích mírnější," dodává Bycko.

Slavní Židé i autoportréty

Expozice s podtitulem Zlatá šedesátá však nabízí i několik opravdových rarit. Například panel Stěna smrti, Warholovy autoportréty nebo kolekci portrétů nejslavnějších Židů 20. století. "Je to sběratelsky, divácky i umělecky neuvěřitelný počin," míní Aleš Seifert.

Převážně hudební fandové se zastavují u části věnované sbírce slavných obalů, které Andy Warhol vytvořil od padesátých let. Nechybí mezi nimi například obal první desky Velvet Underground s banánem nebo Sticky Fingers od Rolling Stones se zipem a  slipy Micka Jaggera.

Dalším bonusem jsou předměty jako brýle, sako nebo fotoaparát, jež Warholovi patřily. Díla zapůjčili hlavně soukromí sběratelé z Čech, Slovenska a Německa a muzeum v Medzilaborcích.

Jak Warhol svá díla vytvářel, si návštěvníci mohou přímo vyzkoušet. Výstavu oživuje zmenšenina The Factory. V malé dílně si lidé mohou metodou sítotisku potisknout plakát nebo tričko. Podle Seiferta navštěvuje výstavu průměrně 250 lidí denně. Potrvá do konce září.