Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitparády lze vyhrát i s Idiotem

  1:00aktualizováno  1:00
Sedmé studiové album americké punkové legendy Green Day, nazvané American Idiot, je protibushovsky laděné a kapela s ním vede hitparády. Skupina se pustila se do závažných témat a k tomu ještě ve formě, která patří spíš do sedmdesátých let - v rockové opeře.

Formálně připomíná rocková opera American Idiot vrcholná díla skupiny The Who. Slovo opera je ve srovnání s klasickou hudbou nadnesené. Je to spíš cyklus písní, z nichž každá může existovat samostatně, ale jako celek sdělují vícevýznamové poselství.

V tomto případě si kapela vybrala za téma "odcizení a ztrátu iluzí amerického občana pod Bushovou administrativou v době po válce proti terorismu". Podobně jako nedávno Neil Young ve svém díle Greendale nebo v těchto dnech bývalý člen Creedence Clearwater Revival John Fogerty reagují Green Day novým způsobem na změny v americké společnosti po 11. září.

Už to není vlastenecká extáze, ale hledání souvislostí a následků porážky. Hlavní postava, kterou zpěvák Billy Joe Armstrong a oba jeho kolegové nazvali Jesus Of Suburbia, prožívá typický prázdný život americké střední třídy a je hluboce zasažen pocitem opuštěnosti v šokované pozářijové americké společnosti.

Co se to stalo s lidmi? "Nikdo tě nemiluje, všichni tě opustili, jsou venku a baví se bez tebe," zpívá Armstrong v ústředním tématu písně Homecoming.  Opera nemá žádnou pevnou linku, spíš zachycuje mix stísněných pocitů: "Dvacet let uplynulo hrozně rychle, probuď mě, až bude konec září," zní refrén jedné z ústředních písní s jasnou narážkou na americký šok z 11. září.

Green Day v několika skladbách porušují svůj zajetý punkový řád. Dvě skladby, složené z pěti dílů, přesahují devět minut a kapela sáhla i po něčem dosud v punku nemyslitelném, po pomalých skladbách. Podstatou většiny skladeb je však jako u The Who především energie.

Opera American Idiot měla koncertní premiéru 16. září v losangeleském sále Henry Fonda Music Box. V šedesátiminutovém bloku jedenadvaceti písní bylo základní trio doplněno o dvě kytary, klavír, saxofon, trubku a perkuse.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Robbie Williams (Letiště Letňany, Praha, 19. srpna 2017)
RECENZE: Robbie Williams stále boduje v popové těžké váze

Sobotní koncert Robbieho Williamse na pražském Letišti Letňany byl ukázkovou popovou show ze staré školy. Hvězdný britský zpěvák skutečně zpíval, kapela hrála...  celý článek

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Záběr z festivalu Brutal Assault 2017
Brutal Assault hlásí rekordní návštěvu, metalisté udělili lepší dvojku

Na metalový festival Brutal Assault, který v neděli skončil v areálu pevnosti v Josefově na Náchodsku, dorazilo rekordních zhruba 20 tisíc návštěvníků. Ti v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.