Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herkules šel vykydat Augiášův chlív. Neuspěl

  3:17aktualizováno  3:17
Neexistuje příliš satirických divadelních her, které by i po více než čtyřiceti letech od svého vzniku zůstávaly nadále politicky aktuální a měly silnou vypovídající hodnotu o současné společnosti.

Ze hry Herkules a Augiášův chlív | foto: Divadlo na Vinohradech - Viktor Krombauer

Přesto výjimka potvrzuje pravidlo a nasazení textu slavného švýcarského ironika Friedricha Dürrenmatta Herkules a Augiášův chlív v pražském Divadle na Vinohradech slibovalo, alespoň podle autorovy předlohy, svěží politické divadlo. Opak byl bohužel pravdou.

Výsostně jízlivá hra o nepovedeném "odhnojení" Augiášových chlévů, popisující, jak byrokracie umoří antického hrdinu Herkula, se v režii hostujícího Jaroslava Brabce změnila, především v druhé části, v bezobsažnou a beznázorovou činohru.

A to i přesto, že premiéroví diváci byli na politický humor připraveni a na pouhé dvě politické narážky za celé představení živě reagovali. Právě oslabení satirické a politické roviny celému představení zásadně ublížilo.

Jakmile došlo k marginalizaci obsahu, vyvstaly výrazněji další problémy. Prvním a nejviditelnějším nedostatkem byla čitelná nekompaktnost celého hereckého týmu.

Co naplat, že Oldřich Vlach jako milý postarší Herkules v kůži bílého lva podal velmi netradiční, "antihrdinský", s decentním odstupem zahraný nenucený výkon, když ostatní herci, snad s výjimkou Jaroslava Satoranského v roli Augiáše, podobnou stylizaci ignorovali či nedodrželi.

Naopak sólová extempore Svatopluka Skopala, Pavla Rímského a dalších působila jako nemotivovaná sebeprezentace vlastního komického nadání. Žádný obsah, žádná dějová souvislost, pouze snaha vyrobit třaskavý vtip za každou cenu. Jako bychom byli v televizní šarádě a nikoli v bájné, v představení srozumitelně prezentované, lehkovážné Elidě.

Bohužel záměrně nadnesené prostředí Elidy se pak v prvoplánovém, sebestředném herectví proměnilo na pouhou zjednodušenou dekorativnost. Ostatně mnoho dobrých scénografických i režijních nápadů utrpělo právě v přepjaté soustředěnosti na komický, vnějškový efekt, zatímco obsah se ztrácel kdesi za Olympem.

Škoda, že se na Vinohradech přestalo věřit divákům a jejich smyslu pro humor. Ne všichni jsme totiž odkojeni plytkým humorem televizních estrád.

FRIEDRICH DÜRRENMATT - Herkules a Augiášův chlív
Divadlo na Vinohradech, Praha. Režie Jaroslav Brabec j.h., překlad Jiří Stach, dramaturgie Tomáš Vondrovic.
Hodnocení MF DNES: 30%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dramatik a herec Sam Shepard
Zemřel Sam Shepard, dramatik a herec nominovaný na Oscara

Ve věku 73 let zemřel americký dramatik, scenárista, herec a hudebník Sam Shepard. Za drama Pohřbené dítě z roku 1979 získal Pulitzerovu cenu, za roli ve filmu...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.