Čelo nového ředitele Divadla na Vinohradech Tomáše Töpfera se v posledních dnech krabatí. Zaplavila ho vlna kritiky z úst odcházejícího uměleckého šéfa Martina Stropnického i herce Ladislava Freje.

Čelo nového ředitele Divadla na Vinohradech Tomáše Töpfera se v posledních dnech krabatí. Zaplavila ho vlna kritiky z úst odcházejícího uměleckého šéfa Martina Stropnického i herce Ladislava Freje. | foto:  David Neff, MAFRA

Herecké přestřelky na Vinohradech nic neřeší, jde o diváky

  • 6
Herec Tomáš Töpfer ještě na ředitelské křeslo pražského Divadla na Vinohradech neusedl, ale už bouří vody. Zrušil spolupráci s režisérem Vladimírem Morávkem, kvůli tomu odchází Martin Stropnický. Naopak Daniela Kolářová zůstává.

Stropnický končí

Martin Stropnický v Show Jana Krause

Martin Stropnický k 1. dubnu odejde z Divadla na Vinohradech. Jako hlavní důvod odchodu uvedl zrušení přípravných prací na inscenaci Amadeus, které nařídilo vedení divadla na žádost budoucího šéfa Tomáše Töpfera.

Hysterie kolem změny ředitele pražského Divadla na Vinohradech vrcholí. Nově jmenovaný Tomáš Töpfer, který nastoupí do funkce 1. září, zrušil přípravné práce na inscenaci Amadeus v režii Vladimíra Morávka a dosavadní umělecký šéf Martin Stropnický podává proto k 1. dubnu výpověď. "Nesouhlasím s takovým postupem. Považuji jej za nepřípustný, neobhajitelný a neetický. Zároveň není v mé kompetenci tento stav zvrátit. Proto nemůžu nadále zůstat ve funkci," sdělil Stropnický.

S nevybíravou kritikou Töpfera se připojil i herec Ladislav Frej, jenž chce soubor opustit po pětadvaceti letech. Naopak Daniela Kolářová k fámám o svém odchodu prohlásila: "Jako členka komise při výběrovém řízení na ředitele jsem dala svůj hlas právě Töpferovu projektu. Bylo by absurdní, abych vzápětí z divadla odcházela."

Boj o příští sezonu

Vlastně se dalo čekat, že se zruší právě inscenace Morávka – známého experimentátora, kterého jedni zatracují a druzí vychvalují. "Strašně rád bych divadlo vrátil vinohradským divákům. Domnívám se, že tato scéna není místem pro nějaké postmoderní pokusy. Na to má Praha jiné prostory," prohlásil Töpfer v lednu, když jej odborná komise do funkce vybrala. Už tehdy zdůraznil, že jeho cílem je vybudovat klasicky orientovanou scénu. Přípravy Amadea sice zastavil ještě nynější ředitel Jindřich Gregorini s ohledem na to, aby jeho nástupce už mohl plánovat vlastní sezonu, jeho krok však v napjaté situaci přesně splnil svůj účel.

Souhlasíte s kroky Tomáše Töpfera, nového ředitele Divadla na Vinohradech?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 21. března 2012. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 787
Ano
Ano 540

Morávek na Vinohradech před časem zklamal řadu odborníků svou Ženitbou, na druhou stranu Morávkova další práce, kontroverzně přijímaný postmuzikál Cyrano!! Cyrano!! Cyrano!! se Stropnickým a Dagmar Havlovou patřil vloni mezi divácky nejúspěšnější. Sedmnáct repríz mělo návštěvnost 84 procent, o čemž se tam mohlo ostatním premiérám roku jenom zdát.

Návštěvnost loňských premiér

Velká scéna
Cyrano!! Cyrano!! Cyrano!! – 84 % (8 971 diváků)
Apartmá v hotelu Plaza 76 % (3 822 diváků – poloviční počet odehraných představení)
Tartuffe – 69 % (7 438 diváků)
Caesar – 57 % (6 518 diváků)

Nová zkušebna (studio)
Tanec smrti – 96 % (1 039 lidí)
Albertina – 94 % (1 001 lidí)

Zdroj: Divadlo na Vinohradech

Pro srovnání: druhou nejnavštěvovanější inscenací byl Tartuffe režiséra Štěpána Pácla – obsazenost byla pouhých 69 procent. Nabízí se otázka, proč tedy rušit spolupráci s režisérem, který do divadla očividně dotáhnout diváky umí. Zvláště když je divadlo potřebuje jako sůl.

Klesající zájem

V loňském roce byla návštěvnost vinohradského divadla nejmenší za posledních pět let. Oproti minulým rokům, kdy se držela nad osmdesáti procenty, klesla na pouhých 77 procent, což znamená, ze v hledišti za celý rok usedlo zhruba 109 tisíc diváků.

Dagmar Havlová a Martin Stropnický při děkovačce premiéry Cyrana ve vinohradském divadle

Ono také není čemu se divit. Premiérová nabídka divadla působila dost bezradně: převládala většinou tradičně zpracovaná klasika, která neurazí. A to je na scénu, kterou by hlavní město rádo vidělo jako svou "výkladní skříň", trochu málo. Inscenace Caesar Williama Shakespeara a Moliérův Tartuffe sem moc diváků nepřilákaly, avšak je otázka, zda se to podaří Töpferovu srozumitelnému divadlu, kde si divák popláče i se zasměje, jak to dosavadní ředitel Fidlovačky plánuje.