Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herci publiku vyspílali, diváci jim za to tleskali

aktualizováno 
-
Uvedením provokativního textu Spílání publiku, jehož autorem je rakouský dramatik a spisovatel Peter Handke, pokračoval o víkendu v Divadle na Vinohradech Pražský divadelní festival německého jazyka. V Handkeho hře - tzv. "sprechstücku" - nejsou čtyřem hercům přiděleny žádné konkrétní party, ale jde spíš o určité textové partitury pro výstupy a čísla. Pro divadlo ji v roce 1966 objevil Claus Peymann, umělecký ředitel vídeňského Burgtheateru; tato scéna přivezla i současnou inscenaci. Spílání tenkrát vstoupilo do dějin moderního divadla a čtyřiadvacetiletý Handke se stal průkopníkem dramatu, ve kterém se slovo a jazyk stávají hlavními "jevištními těly", hybateli dění bez ohledu na příběh (ten beztak často chybí). Spílání publiku je tok myšlenek, krátkých úvah a útržků vět na téma smyslu divadla a divadelního textu. Čtyři herci příchozím divákům skutečně spílají. Od výhrůžek, že "představení není divadelní hrou" a publikum "neukojí svou rozkoš z podívané", až po otevřené nadávky "vy držky, vy frackové, vy bezpáteřníci, vy potenciální mrtvoly" a podobně. U nás text při otevření pražského Divadla Labyrint začátkem 90. let režíroval Karel Kříž, v Burgtheateru jej nyní připravil devětadvacetiletý režisér Philip Tiedemann. Inscenace měla premiéru 5. května a stala se v Rakousku jednou z událostí sezony. Po krátké introdukci, kdy z amplionů zní úvodní pasáže textu hry a poté zaburácí industriální rock, přicházejí na scénu, cele pokrytou hromadou bílého zmačkaného papíru, čtyři herci: Boris Jacoby, Juergen Maurer, Dirt Nocker a Steffen Schroeder. Jsou oblečeni do elegantních bílých baloňáků, na hlavách mají klobouky. Staticky předříkávají text do přistavených mikrofonů - zprvu jakoby nenápadně, nesměle, postupně se však stále víc "rozžhavují". Kabáty i klobouky odhazují na zem, mikrofony si berou do rukou, celý prostor zaplňují zvukem slov. Jevištní dění doplňují krátkými, téměř kabaretními výstupy. Chodí i do hlediště, mezi diváky, vydávají se na balkon i do uliček, odcházejí do zákulisí. Vše vyvrcholí až cirkusovým šílenstvím, kdy se herci houpají nad hlavami diváků zavěšeni na lanech. Pak "odletí" na tazích kamsi do nebe a na opuštěné jeviště spadnou jen jejich bílé pláště. Dneska se už diváci necítí uraženi jako snad kdysi. Naopak: nadšeně aplaudují. Představení se stává víceméně hereckým stylistickým cvičením a úkolem pro režiséra, jak si poradit s prostorem. Oboje se vídeňské inscenaci podařilo mírou až překvapivě živou a divácky komunikativní. Herci text podali s mírným nadhledem a ironií, přesto dostatečně apelativně, důrazně, s pohybovou, slovní i pěveckou grácií. Scéna Claudie Vallantové působila díky bílé mase papíru a černému pozadí jeviště nebývale syrově, přitom elegantně, téměř vznešeně. Hodinová délka představení přesně odpovídá možnostem vnímání obdobných "sprechstücků". I pražské publikum podlehlo magii netradičního divadla, schopnostem režiséra a herců rytmicky přesně a prostorově plasticky zakomponovat nedějový Handkeův text do rozlehlého jeviště i hlediště. Ukázalo se, že i tak tradiční prostor, jakým Divadlo na Vinohradech je, se může proměnit v dynamickou experimentální scénu. Jen mít odvahu! A to je také výzva vídeňské inscenace a celého festivalu kamenným divadlům u nás. Kdy začneme dohánět moderní soudobé divadlo, které rovnocenně k obsahu textu staví i jeho prostorové, vizuální a zvukové působení?
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový cirkus Cink Cink Cirk
VIDEO: Jsme všude, jenom ne spolu, říkají Cink Cink Cirk. Pojí je potrubí

Český nový cirkus nemusí nutně znamenat jen Cirk La Putyku či Losers. Na festivalu Letní Letná se letos předvede i mladé uskupení Cink Cink Cirk složené ze...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Dramatik a herec Sam Shepard
Zemřel Sam Shepard, dramatik a herec nominovaný na Oscara

Ve věku 73 let zemřel americký dramatik, scenárista, herec a hudebník Sam Shepard. Za drama Pohřbené dítě z roku 1979 získal Pulitzerovu cenu, za roli ve filmu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.