Dirigent Helmuth Rilling

Dirigent Helmuth Rilling | foto: Musacchio & Ianniello

GLOSA: Legendární německý dirigent předvedl, jak ukočírovat Beethovena

  • 1
Byl to jeden z abonentních večerů Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Ale z běžné domácí sezony se vymykal. Hlavní zásluhu na tom má dirigentská legenda z Německa, jednaosmdesátiletý Helmuth Rilling, který spojil život s propagací Bachova díla, ale neomezuje se zdaleka jen na něj.

S orchestrem FOK provedl ve středu v Obecním domě Missu Solemnis od Ludwiga van Beethovena, který se ostatně inspiroval mimo jiné i Bachem a jeho uměním kontrapunktu. V překladu Slavnostní mše nebyla určená pro liturgické účely, je to vyloženě symfonické dílo, vnitřně komplikované a "nadupané" bouřlivou energií i pompou a kladoucí značné nároky na všechny účinkující.

Missa solemnis

80 %

Autor: Ludwig van Beethoven

Interpret: Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Český filharmonický sbor Brno

Dirigent: Helmuth Rilling

Rilling si jako úlitbu svému věku "dovolil" pauzu po části Gloria, ale jinak je stále vytrvale přesný a jasný v gestech. Skladbu nehnal kupředu v zájmu povrchního efektu, soustředil se na propracovanost, čitelnost struktury, takže skladba pod jeho rukama nepůsobila ani zatěžkaně monumentálně. Ukočíroval celý aparát a patos dávkoval tak, že vnitřní napětí nepolevilo ani na okamžik.

Orchestr mu vycházel vstříc, hrál velmi soustředěně a podal jeden ze svých nejlepších výkonů. Také Český filharmonický sbor Brno potvrdil své hlasové dispozice pro takové dílo.

Na velmi dobré úrovni se předvedl i kvartet sólistů. Beethoven, uvažující bytostně symfonicky, zacházel s lidskými hlasy spíše jako s hudebními nástroji. Naštěstí sopranistka Lucie Silkenová, altistka Kismara Pessattiová, tenorista Sebastian Kohlhepp a basista Iván García nejenže party uzpívali po technické stránce, ale jejich hlasy měly i individuální barvy, vzájemně sladěné.

Reprízu koncertu mohou zájemci zhlédnout i ve čtvrtek večer.