Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Pianistka Grimaudová okouzlila energií i něhou

  16:37aktualizováno  16:37
Pražské publikum se konečně dočkalo napjatě vyhlíženého koncertu České filharmonie s pianistkou Hélene Grimaudovou. Francouzská hudebnice se v pražském Rudolfinu představila ve středu. A nezklamala.

Francouzská pianistka Héléne Grimaudová při generální zkoušce před koncertem 5. března v pražském Rudolfinu | foto: ČTK

Největší pozornost přirozeně poutala sama Grimaudová, která již v minulosti v Praze vystupovala, nicméně v posledních letech byly zrušeny hned dva její koncerty. Roku 2007 nevystoupila na Pražském podzimu po konfliktu s jeho ředitelem, mezitím již zesnulým Pavlem Špirochem, loni se z blíže neurčených důvodů neuskutečnil její koncert na Dvořákově Praze.

Hélene Grimaudová

Místo konání: Rudolfinum, Praha

Datum: 5. března 2014

Doprovod: Česká filharmonie

Hodnocení­: 90%

Každopádně to, co předvedla v Rudolfinu, byla satisfakce pro publikum a nejspíš i pro ni samotnou. Od techniky je zcela odpoutána, což koneckonců byla i dříve, ale nyní se ke všem jejím uměleckým kvalitám přidala ještě vyzrálost. Koncert pro klavír a orchestr č. 1 Johannesa Brahmse není tak efektní jako jiné klavírní skladby, ale Grimaudová z něj dokáže udělat hit. Přednesla ho s krásným, plným tónem, a nebývalým citovým prožitkem. Je to především její energie a jakási samozřejmá přímočarost, která se zapisuje do paměti. Nicméně v zásobě má výrazové rozpětí největších klavírních mistrů. Druhá věta, Adagio, byla nádherně něžnou a hlubokou meditací, která přikovávala k sedadlům.

Grimaudová je ve svém zaujetí ovšem také osobitá, snad i nevyzpytatelná, pro dirigenta nemusí být asi vždy snadné s její hrou "srovnat krok", nicméně Jiří Bělohlávek a Česká filharmonie se sólistkou skutečně tvořili jedinečný symfonický celek, jímž je toto dílo především. Po bouřlivých ovacích Grimaudovou ještě přidala Posthumní etudu č. 1 Frédérica Chopina.

Hvězdný výkon v druhé polovině koncertu neprávem odsunul do pozadí skupinu domácích sólistů, kteří se v první části podíleli na Koncertu pro dřevěné dechové nástroje, harfu a orchestr od Paula Hindemitha. Zaposlouchat se do jejich muzicírování bylo stejně potěšující jako do jímavé melodičnosti v Schubertově Symfonii h moll, zvané Nedokončená. Takovéto večery posunují Českou filharmonii mezi světová tělesa. Koncert se opakuje ještě ve čtvrtek a pátek, v neděli se orchestr a pianistka představí společně v Berlíně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sting (Metronome Festival, Praha, 23. června 2017)
KOMENTÁŘ: Festivaly jako Metronome metropoli sluší

Při druhém ročníku festivalu Metronome se prokázalo, že velký, placený a na zahraniční hvězdy lákající festival se úplně klidně může konat v metropoli...  celý článek

Z koncertu kapely Accept
Metal nemůže být veselý, říká kytarista o chystané desce kapely Accept

Německá metalová kapela Accept vydává po třech letech nové album. Desku The Rise of Chaos, která vyjde 4. srpna, přijel do Prahy představit kytarista a...  celý článek

Dave Grohl, Foo Fighters (O2 arena, Praha, 27. června 2017)
RECENZE: Rocková show bez kompromisů. Foo Fighters rozdávali jen radost

Stojící publikum na tribunách od začátku do konce, pořádná dávka hitů i přídavky bez většího přemlouvání, to byly hlavní atributy úterního koncertu americké...  celý článek

Domácí malinový sirup
Domácí malinový sirup

Vyrobte si vlastní sirup bez éček a konzervantů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.