Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Havel, Stoppard a jejich Rock´n´roll

  1:00aktualizováno  1:00
Novou hru Toma Stopparda Rock’n’roll uvidí české publikum poprvé ve čtvrtek 22. února v Národním divadle. Inscenace může mít v českém prostředí explozivní účinky.

Tom Stoppard - Dramatik Tom Stoppard | foto: ČTK

Tom Stoppard píše novou hru a bude o Československu! Dávno před loňskou britskou premiérou běžela v pražských kulturních kruzích „šeptanda“, že nová dramatikova hra bude o československém disentu, dost možná dokonce přímo o Václavu Havlovi.

Sám Stoppard se objevil v Praze na pozvání českého PEN klubu, zhlédl premiéru své hry To pravé v Divadle na Vinohradech a přiznal, že sbírá materiál.

Od okupace po Rolling Stones
Poprvé se za velké slávy a účasti vybrané společnosti, jež zahrnovala Václava Havla, Micka Jaggera, Davida Gilmoura či Ivana Magora Jirouse, dočkal text uvedení
loni v polovině června v londýnském divadle Royal Court Theatre.

To už se několik měsíců vědělo, že hra se jmenuje Rock’n’roll a že pokud v ní vystupuje Havel, tak leda tak jako jeho literární alter ego Ferdinand Vaněk, neboť
jedna z postav nesla shodné křestní jméno.

Také vešlo ve všeobecnou známost, že příběh obsáhne dvacet let – od sovětské okupace Československa po první koncert Rolling Stones na pražském Strahově a že se odehrává ve dvou rovinách: v normalizační a zároveň disidentské Praze a v Cambridgi, v „levicovém salonu“ přesvědčeného marxisty, profesora Morrowa.

A že ve hře nezjeveným, a přece veledůležitým činitelem je skupina The Plastic People of the Universe. Rocková hudba jako výraz absolutní svobody je pak spojnicí mezi oběma světy, českým i anglickým.

Jasný byl také fakt, že i tento text nese typické stoppardovské rysy: bravuru, s níž se do příběhu zapojují ještě další intelektuální rámce, s nimiž ovšem autor zachází tak obratně, že se stávají nejen dramatickými, ale i zábavnými.

V Rock’n’rollu tuto úlohu plní rozbory poezie básnířky Sapfo,které se například dostávají do dialektického sporu s marxistickým viděním světa.

Stoppardovy hry jsou vždy pečlivě vybudované, přesně konstruované stavby, v nichž se obtížně škrtá, neboť každá věta má svůj význam a smysl v perfektně komponovaném celku.

Rock’n’ roll není výjimkou a rovněž do něj proniká Stoppardův velmi jemně destilovaný, přesto však britsky ironický humor.

Věty jako políčky
Rock’n’roll není první hra inspirovaná událostmi v zemi, v níž se Tom Stoppard v roce 1937 coby Tomáš Straussler narodil. O českých disidentech pojednává text Profesionální faul (1977), bytové divadlo zase inspirovalo hru Krhútův Macbeth, kterou Stoppard věnoval Pavlu Kohoutovi.

Stoppardova znalost reálií (podpořená vynikajícím překladem Jitky Sloupové) je ohromující: od typického socialistického pečiva – housek s „hvězdičkou“ – po pražský místopis i český kontext.

Před lety Stoppard navštívil normalizační Prahu a setkal se s odpůrci režimu, po letech se o detailech radil s Václavem Havlem.

"Tom Stoppard v době, kdy hru Rock’n’Roll psal, mě navštívil a velmi zasvěceně se ptal na různé detaily. Bylo patrno, že prostudoval řadu textů a svou dobrou
povědomost si svými dotazy doplňoval. Přistupoval k tématu solidně a odpovědně,“ říká Václav Havel.

Přestože hra měla v Británii vynikající ohlas a stala se kulturní událostí sezony (také díky režii Trevora Nunna a aplaudovaným hereckým výkonům), běžné publikum v podrobných reáliích tápalo.

„Domácí“ této obtíži čelit nebudou, na české inscenátory v čele s režisérem Ivanem Rajmontem však číhá větší nebezpečí. Totiž fakt, že „my“ jsme byli u toho, „my“ sami nejlíp víme, jaká to byla doba. A Stoppardovy věty mohou dostávat ještě další nečekané přesahy a působit coby políčky.

Hlavní postava, válečný emigrant Jan a „posrpnový“ navrátilec do vlasti, západnímu novináři, vyslanému pro senzační reportáž zpoza železné opony, říká: „Ale v Československu žádnou story nenajdeš. Domluvili jsme se mezi sebou, že nebudeme prudit. Naším cílem je nehybnost. Produkujeme banalitu ve velkým.“

Stoppard ano, Havel ne
Na premiéru kusu, v němž si zahrají například David Prachař, Alois Švehlík, Jan Hartlík či Miluše Šplechtová, zavítá Tom Stoppard osobně. V hledišti však bude
chybět Václav Havel, který stále pobývá ve Spojených státech.

„Hru jsem zhlédl loni v Londýně při její světové premiéře. Inscenace byla báječná a měla výbornou odezvu. O to jsem zvědavější na její odezvu u nás. Hru považuji za
velmi sofistikovanou i z hlediska dramaturgického, lituji, že nebudu na české premiéře, ale po návratu ji přednostně zhlédnu,“ vzkázal bývalý prezident z Washingtonu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.