Na místě byly i zahraniční štáby a údiv nad hojnou účastí na představení divadelní akce vyjádřil sám Václav Havel. "Ještě se mi nestalo, že bych se u kulturní události setkal s takovým zájmem novinářů," glosoval situaci.
Za mlčení, které až dosud přípravy Odcházení provázelo, byli novináři odměněni. Tvůrci se snažili zodpovědět každou otázku, včetně té, zda se do představení vrátí Dagmar Havlová. Ta ze zdravotních důvodů necelé tři týdny před premiérou z inscenace odešla.
"Byl bych rád, kdyby si v Odcházení moje žena zahrála, i když to možná bude v jiné inscenaci. Ale není všem dnům konec," řekl Václav Havel a dodal, že označení "světová premiéra" nemá rád, protože mu přijde příliš pyšné.
Rehabilitované téma
Dramatik také popsal zrod své hry. Psát ji začal již před rokem 1989, ale ve dvou třetinách ji odložil jako cosi, co patří do "pravěku v jeho životě". Po letech však téma pro sebe rehabilitoval, vrátil se k němu a obohatil jej o nové zkušenosti.
"Hra vyrůstá z archetypálního zážitku rozkladu hodnot promítnutého do schématu vladaře, který přichází o moc a následkem toho se rozpadá i jeho dvůr. Z patolízalů jsou zrádci a naopak ti, kterými bylo pohrdáno, jsou nakonec jediní věrní," popsal dramatik.
Hru také v úterý poprvé spatřil na jevišti při generální zkoušce za účasti publika. "Hra ožila a můj vztah k ní se trochu proměnil. A to k lepšímu. David Radok v ní objevil leccos, co jsem si sám neuvědomil. To je to nejlepší, co si autor může přát," nešetřil Havel chválou s tím, že Radok text režíroval se zaujetím, hraničícím s posedlostí.
Odcházení? Citová záležitost
Pro Davida Radoka je Odcházení citová záležitost. "Můj tatínek měl v sedmdesátých letech ve Vídni režírovat Havlovy aktovky, při přípravě inscenace však zemřel. S Václavem Havlem je pojilo hluboké přátelství a respekt a také já jsem si pana Havla vždy nesmírně vážil. Moje spojení s Odcházením není jen režijní, ale také lidské," uvedl režisér.
Jak David Radok, tak Václav Havel se nevyhnuli tomu, aby okomentovali současnou situaci v pražské kultuře, kdy část divadelníků vede spor s magistrátem, jak rozlišit neziskový a ziskový sektor a celkově financovat kulturu. Problémy se totiž bolestně dotýkají i Archy, která od ledna marně čeká na slíbený, ale snížený grant.
Inscenaci Odcházení proto zaplatili výhradně sponzoři. Davida Radoka se dotklo, že pražský radní pro kulturu Milan Richter šíří fámy o přehnané nákladnosti inscenace, která však vůbec nevznikla z veřejných prostředků. Havel pak připomněl důležitost menšinové kultury a prohlásil, že stojí na straně dnes opět již svých kolegů – tedy divadelníků.