Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Havel má světovou premiéru. S loutkami

  12:45aktualizováno  12:45
Na hru stačí dva herci a šest barvitých loutek trochu připomínajících televizní gumáky. Ostatně satirická jednoaktovka Václava Havla Motormorfóza, která má dnes světovou premiéru v newyorském divadle Ohio, vypráví o pružnosti a hlavně o proměnách.

Loutky pro Havlovu hru Motormorfóza | foto: archivMF DNES

Devět představení je součástí dvouměsíčního festivalu, který se na jevištích v Manhattanu a Brooklynu koná u příležitosti Havlových sedmdesátin a jeho studijního pobytu na Kolumbijské univerzitě.

Jak už název napovídá, v Motormorfóze nemohou chybět motory aut a mopedů, v něž se vinou strašlivé choroby začínají proměňovat lidé. Havlova vize ovlivněná absurdními dramatiky si pohrává s všeobecnou posedlostí automobilismem, ale také s utkvělými představami, jak vypadat a myslet, kam patřit.

Ačkoli jedna z prvních Havlových her vznikla roku 1960 v Československu nadechujícím se z totální stísněnosti padesátých let, svým námětem má šanci rezonovat i v současné americké společnosti.

Kde jinde vyprávět metaforu o konformitě a zevnějšku než v zemi, kde dietu drží snad každý druhý Američan a jídla křičí: low callories! Humoreska, která zachází s vyššími úrovněmi života, nicméně končí pádem, osamělým voláním o pomoc.

Motormorfóza dosud nebyla nikdy uvedena, v upravené podobě se stala součástí Autostopu, představeného Ivanem Vyskočilem v jeho one-man show. Současné provedení zapojilo loutky, postavy uhnětené z papírové masy a lepidla s gumákovsky působivými, dojímavými rysy.

Což byl záměr - vyvolat emoce, dojmout, souznít. A přitom mimoděk vyvolat pocit, že umělé charaktery na vysokých bílých podstavcích lidem vlastně nejsou tak vzdálené. Najdeme tu různé typy: staršího profesora, uhlazeného playboye i naivní blondýnku.

„Vypadají a mluví jako lidé, ale zároveň vyslovují i to, co lidé říci neumějí nebo nemohou,“ říká herec Barry Weil, který spolu s kolegyní Tanyou Khordoc loutky navrhoval a vytvaroval, namlouvá, ovládá a režíruje.

Jak podotýká Weil, jsou loutky v současném americkém divadle oblíbené, pro politická poselství je často využívají zejména experimentální scény na dolním Manhattanu.

S loutkami pracují i dvě další adaptace festivalu, Žebrácká opera a Chyba. Havlův příběh byl pro americké prostředí v detailech upraven, český návštěvník je však nepřeslechne: z české Otavy se stala Mississippi, z mnohovýznačného Kavky Blackbird a z Felicie Mercedes.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Nový cirkus Cink Cink Cirk
VIDEO: Jsme všude, jenom ne spolu, říkají Cink Cink Cirk. Pojí je potrubí

Český nový cirkus nemusí nutně znamenat jen Cirk La Putyku či Losers. Na festivalu Letní Letná se letos předvede i mladé uskupení Cink Cink Cirk složené ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.