Harry Potter and Deathly Hallows - americká obálka, kterou přebírá i Albatros

Harry Potter and Deathly Hallows - americká obálka, kterou přebírá i Albatros | foto: archiv

Harry Potter dovede Čechy ke své dospělosti

  • 7
Pro české fanoušky se bestsellerová série spisovatelky Joanne K. Rowlingové završí o půlnoci na 31. ledna, kdy nakladatelství Albatros pustí do knihkupectví sedmou knihu Harry Potter a relikvie smrti.

Bude mít více než šest set stran, vyjde ve dvousettisícovém nákladu a poprvé na ekologicky šetrném papíře, což je ostatně i přání samé autorky.

Překladatelem je opět Pavel Medek, méně příjemná okolnost je, že si čtenáři za knížku vzhledem ke zvýšené sazbě DPH o něco připlatí - 549 korun, což je o sto korun více než v případě šestého dílu.

Pro mnohé bez překvapení
Mnozí čtenáři pravděpodobně už tuší, jak to všechno dopadne. Potterovskému fenoménu se těžko utíká a červencové celosvětové třeštění kolem originální verze nezůstalo bez odezvy - v Česku se prodalo na patnáct tisíc anglických výtisků, což je dosavadní rekord.

Vůči amatérským online překladům přitom Rowlingová hodně přitvrdila, takže stahování ani na českém internetu nebylo zdaleka tak samozřejmé jako kdysi.

Harry Potter a relikvie smrti je zatím nejdospělejší příběh Rowlingové, a to nejenom podle názvu a úvodní citace ze starořeckého tragika Aischyla. Témata smrti, ale i touhy po nesmrtelnosti pronikají již do první kapitoly a knihu až téměř do konce neopustí.

Většinou je to akční thriller, v němž se z každého koutu řinou další a další nepřátelé, chvílemi psychologický román o dospívání a křehkosti přátelství a chvílemi romance, kde lásce propadají i ti, u kterých se to nejméně čeká.

Bez opor
V tomto smyslu autorka asi nejvíce vyhrotila své pojetí postav, jejichž charaktery stále více problematizuje - až se to skoro může jevit jako mechanická hra. Rowlingové evidentně nejde jen o to své čtenáře pobavit, strhnout dějem, ale staví je před pochybnosti a obtížná rozhodnutí. Nakonec i zdánlivě drobné pochybení může vést k bolestným selháním.

Snad tu jen poněkud chybí rozvernější tón, na který byli čtenáři u Rowlingové zvyklí. Možná i proto, že autorka tentokrát opustila tradiční schéma školního roku a své hrdiny dovádí až za práh dospělosti, kde Harry, Ron a Hermiona zůstávají sami, bez opor a moudrých učitelů.

Minulost se tu potkává s budoucností, mýty s realitou, která je ještě nejistější než v předchozích dílech. Nakonec čtenář zaváhá i nad relikviemi z názvu - existují, nebo patří jen do pohádek?