Hana Hegerová - Hana Hegerová - charitativní koncert Aneta pro Světlušku, Lucerna. (20.10.2005) | foto: Dalibor Puchta, iDNES.cz

Hana Hegerová, to je jistota v čele hitparády

Česká šansoniérka Hana Hegerová, která nedávno oslavila 75. narozeniny, se usadila s výběrem svých největších hitů v čele tuzemské prodejní hitparády.

„Nepovažuju se za legendu, protože to je podle mě někdo, kdo je hodně starý, a mně bude teprve pětasedmdesát.“ Tato slova pronesla s humorem sobě vlastním známá česká šansoniérka Hana Hegerová letos v červenci na koncertě v Uherském Hradišti.

Své pětasedmdesáté narozeniny oslavila zpěvačka pár týdnů poté, 20. října. Jak jinak než koncertem. Nebo spíš malou sérií koncertů po celé republice, která bude pokračovat i v příštím roce.

A také narozeninovým výběrovým albem, které dostalo příznačný název Všechno nejlepší a vyšlo na konci září. Dvojalbum obsahuje hity jako Lásko prokletá, Čerešně, Lásko má, Já se vrátím, Berná mince či Potměšilý host. Skladby na něj vybírala zpěvačka sama, za pomoci Petra Maláska. Všechno nejlepší patří ode dne vydání mezi nejprodávanější alba u nás.

K tomu Hegerová nyní před Vánocemi vydává také své vůbec první DVD a také CD live ze dvou nedávných koncertů v Moravském divadle v Olomouci.

A i když si jako legenda podle svých slov nepřipadá, neutuchající zájem o její písně mluví spíš o opaku. Hana Hegerová, nazývaná velkou dámou šansonu či českou Edith Piaf, patří i v pětasedmdesáti mezi nejúspěšnější české interprety.

Album Všechno nejlepší se po pár týdnech v distribuci dostalo na konci října na druhou příčku v hitparádě prodejnosti. Oblíbenou „Hegerku“ tehdy porazilo jen nové album ostravské kapely Kryštof.

DVD bude v prosinci
Následující týden už však zůstala Hana Hegerová nepřekonaná. Poté ji sice na dva týdny v čele žebříčku nahradila pro změnu znovuoživená skupina Wanastovi Vjecy, ale minulý týden jí její prvenství musela zase pokorně vrátit.

Čím to, že šansonová dáma dokáže v popularitě stále porážet i mladé české muzikanty a kapely? A to i přesto, že poslední řadové album Potměšilý host vydala v roce 1987, a základ jejího repertoáru tak tvoří už dlouhá léta v podstatě stále stejné písně?

Odpověď lze najít právě na jejím prvním DVD, které najdou fanoušci v obchodech v polovině prosince. Zachycuje totiž živá vystoupení, která Hana Hegerová absolvovala za přítomnosti kamer, a obsahuje přitom průřez celým jejím repertoárem.

Semaforským „Blues o stabilitě“ počínaje a francouzskými šansony Jacquesa Brela konče. Chybět však nemohly ani písně autorské dvojice Hapka a Horáček, mezi něž patří i Hegerové legendární Levadulová.

Posluchači si tak budou moci i doma vychutnat atmosféru, kterou Hegerová dokáže na pódiu vytvořit. Tam se totiž skrývá zřejmě její největší síla. S uhrančivostí, vtipem, ale i jemnou nostalgií zpívá písničky o životě, láskách, zklamání i nadějích. A publikum jí věří.

Její dramatický přednes skladeb, schopnost vyprávět příběhy i upřímně a spontánně pobavit lidi jsou totiž v českém showbyznysu opravdu výjimečné. Sama přiznává, že miluje improvizaci, kterou ji kdysi učil Miroslav Horníček. A na pódiu ji ráda uplatňuje.

Na její koncerty jsou lístky často vyprodané už rok dopředu – jako třeba v případě Ústí nad Labem, kde před třemi týdny vystupovala už tradičně před vyprodaným sálem Severočeského divadla opery a baletu. Většina lístků na letošní ústecký koncert byla rozebrána ještě před loňským koncertem. Pro jistotu si je tehdy hned zarezervovali lidé, na které se loni nedostalo. Do prodeje tak šlo letos pouhých šest lístků.

Pět koncertů měsíčně
„Na jevišti omládnu, tam si připadám v plné síle. Při koncertě zapomínám na všechny bolesti, a nejen na ně,“ tvrdí zpěvačka, která přišla na svět jako Carmen Farkašová v bratislavské rodině bankovního ředitele. Po pěvecké kariéře prý netoužila, dodneška tvrdí, že se nikdy nikam necpala.

A přesto to vyšlo. Když ji po maturitě nevzali na vysokou, nastoupila do hereckého kurzu. Prý protože trval nejdéle. Zpívat začala kvůli penězům na uhlí. Herecká průprava se jí časem vyplatila – to když ji začala používat při interpretaci svých písní.

Počátkem 50. let začala v Bratislavě studovat na konzervatoři a první herecké angažmá získala v Divadle Petera Jilemnického v Žilině. Tam také začala její pěvecká kariéra, téměř současně s první filmovou zkušeností ve snímku Frona. Později se objevila například ve snímku Ta naše písnička česká nebo v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů.

V roce 1958 se dostala do pražského divadla Rokoko a o tři roky později do Semaforu, kde v roce 1965 plnila divadlo společným recitálem s Miroslavem Horníčkem. Jejím prvním hitem byl šanson Milord z repertoáru Edith Piaf. Ze semaforské dílny Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra ji pak proslavily hity jako Zlá neděle nebo Barová lavice.

Další slavné skladby přinesla již zmiňovaná spolupráce s Hapkou a Horáčkem. Získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, zpívala v mnoha zemích světa – Argentině, Belgii, Francii, Kanadě, na Kubě či v Americe.

Své publikum Hana Hegerová staví nade vše ostatní. „Dopisy, ve kterých mi lidé děkují za kuráž do života, jsou moje honoráře,“ tvrdí. Jejím nejbližším velkým úkolem je proto „každé ráno vstát, chodit, trénovat a udržovat se v kondici, abych mohla ještě ve zralém věku stát na jevišti a odzpívat svých pět koncertů měsíčně“.