Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gott: Stojím pořád pevně na zemi

  16:36
O tom, že Karel Gott je stále velice populární, svědčí rekordních 130 otázek, které mu v on-line rozhovoru položili čtenáři iDNES během pouhých dvanácti minut. Náš nejúspěšnější zpěvák strávil zhruba hodinu v Servis Centru MF DNES a humorně se vypořádal i s choulostivými a záludnými dotazy. "Stojím pořád pevně na zemi," odpověděl na otázku jednoho ze čtenářů, zda je bytostí z nebe či pekla. Po rozhovoru se Karel Gott přesunul do Bontonlandu na Václavském náměstí, kde proběhla jeho autogramiáda.

Odpovědi Karla Gotta najdete ZDE.

"Pro kantilenové zpívání je sluníčko velmi blahodárné. Příroda mě uklidňuje a mohu se v ní koncentrovat na nové nápady," prozradil zpěvák recept, kde stále čerpat energii a nové impulsy. Psychickou kondici si Gott udržuje díky své profesi. "Máme tu možnost vychutnat si reakci publika hned po výkonu. Hned vidíme výsledek," vysvětlil.

Mnoho otázek se týkalo žen. Na dotaz jednoho čtenáře, kolik přesně jich měl, Gott vtipně odpověděl: "Mezi náma chlapama už mám hodně let, a tak jsem měl hodně žen. Měl jsem jich 462, ale ne se všemi jsem měl úmysl se zasnubovat."

Gott se vyjádřil také k otázce emigrace: "Při prvním pokusu o emigraci mi bylo 14 let. Vrátili nás hned od hraničního přechodu domů. Potom následovaly 2 emigrace, po kterých jsem se vždy navrátil zpět domů ke svému publiku a věřte mi, že ne proto, že bych tam neměl úspěch, ostatně jezdím tam dodnes vystupovat. Proto těm emigracím říkám cvičné. Někteří lidé u nás mě dohání k myšlence na skutečnou emigraci i teď. Ovšem teď už není kam," rozvyprávěl se zpěvák.

Žádný český zpěvák nedokázal to, co Karel Gott. Zdálo by se, že album Pokaždé, které nyní vydal, je pouze jedním z mnoha. Vždyť za svou kariéru prodal na třicet milionů hudebních nosičů. A přece je pro Gotta jiné. Jako by si byl vědom, že už dlouho nenazpíval album hodné svého jména, chce dokázat, že ještě může zaujmout. "Gott moderního zvuku, Gott roku 2002," říká sám zpěvák.

Karel Gott je letos s námi čtyřicátý rok. První studiové nahrávky sice natočil ve strahovském studiu už 15. dubna 1960, ale oba anglicky zpívané evergreeny vyšly s tak velkým zpožděním, že je předběhl o dva roky mladší song Až nám bude dvakrát tolik. Když teď, v dubnu roku 2002, vydává Gott nové album, stojí za zmínku, že i tehdejší duet s Vlastou Průchovou, mimochodem ještě na šelakové desce 78 otáček, vznikl také ve čtvrtém měsíci. Náhoda?

Dnes už si asi jen těžko dovedeme představit, co první Gottovy nahrávky v zatuchlém prostředí české kultury znamenaly.

Šedesátá léta: vpád mladého tenora

Naši scénu tehdy ovládaly hutné, vysmolené barytony, jež působily starobylým, skoro ještě válečným dojmem. Najednou přišel tenor s projevem na svou dobu ostrým jako břitva, který se netajil tabuizovanou inspirací americkým rock'n'rollem. Ne že by tehdy neexistovaly oficiální české cover verze rock'n'rollových skladeb, ale byly to jen uhlazeně interpretované rychlé písně. Najednou přišel zpěvák, v němž byla sexuální i výtržnická agrese Elvise Presleyho. Když spustil rock'n'roll, tak to byl doopravdy rock'n'roll.

Gott sám dnes říká, že jeho první velkou inspirací byl zběsilý černý rocker Little Richard se svými divokými vypalovačkami a černý kvartet The Platters, proslavený těmi nejmazlivějšími ploužáky, které světu přelom padesátých a šedesátých let dal. Tedy žádné usedlé country nebo elegantní swing, i když se jim nevyhýbal, ale agresivní a neučesaná černá hudba stála u kořenů Gottovy kariéry. Mimochodem, kdykoliv se vrátil k pomalým rockovým ploužákům od Platters, Righteous Brothers, Paula Anky nebo božského Elvise, byl nedostižný, ať mu bylo třicet nebo šedesát.
Doba poloviny šedesátých let si žádala univerzální umělce - a bílý soul, k němuž by měl Gott tehdy hodně blízko, se zrodil až o něco později. Spíš tu byly různé tlaky, jimž bylo nutno občas ustoupit. Velký talent proto v průběhu prvních let kariéry vyzkoušel všechny tehdejší hudební styly.

Mohl z něj být vynikající jazzový zpěvák. V písni Je nebezpečné dotýkat se hvězd z filmu Kdyby tisíc klarinetů měl tím směrem skvěle našlápnuto. Zúročil to však až na konci osmdesátých let, kdy s klavírním jazzovým triem natočil polozapomenuté, nedoceněné a dosud nereeditované album slavných standardů.

Gott ve svých začátcích nazpíval i pár countryových kousků. Lze říci, že svým „černým“ přístupem je obohatil způsobem naprosto nevídaným. V Přívalu pláče, Ptačím nářečí nebo Zloději dobytka vytvořil poprvé stylovou fúzi, která se v uhlazenější podobě projevila v jeho nejslavnějším období o deset až patnáct let později.

Rock'n'rollový rebel a nadaný jazzman Gott však dokázal jedním dechem zazpívat i pokleslou českou lidovku a dechovku. Vystoupeními v legendárním televizním písničkovém seriálu Babiččina krabička ze sebe udělal stejně kajícného hocha, který přišel ke křížku, jako pět let před ním do armády mašírující Elvis Presley. I to se mu později hodilo, když se bil o přízeň německého publika. V tomto stylu jsou si totiž Češi i Němci hodně blízcí.

Vánoce ve zlaté Praze

A ještě jeden důležitý, mnohokrát později aplikovaný vliv u raného Gotta najdeme. Cit pro italské bel canto. Jako zářivě znějící tenor byl pro ně stvořen. Měl své období, kdy lásku k italské hudbě přeháněl. Kupodivu se to negativně projevovalo spíš na textech, v nichž muselo být hodně dlouhých á, aby se mohl vyšplhat do závratných výšek. Já ráád mááám... Vyšplhat i za cenu, že vlastně nešlo o text, ale o skládanku slov.

Sinatra prý kdysi řekl, že americká populární hudba vznikla díky těm nejchudším Američanům, totiž černošským a italským přistěhovalcům. Je-li tomu tak, pak Gottovi-zpěvákovi byly do vínku dány oba hlavní kořeny, z nichž se napájí populární hudba dodnes.

V druhé polovině šedesátých let měl Gott, podobně jako většina jeho současníků, štěstí na dobré autory. Nejdříve Šlitr se Suchým, pak lidé kolem divadélka Apollo a nakonec začínající Karel Svoboda ho kromě běžných cover verzí světových hitů zásobili záplavou kvalitního domácího repertoáru, jehož velká část časem zlidověla.

První Gottova éra skončila slavnou deskou Vánoce ve zlaté Praze, nahrané v září 1969 v Týnském chrámu. Gott měl tehdy za sebou pokus o vylodění v Las Vegas, první ohlas v Německu s deskou In mir klingt ein Lied a obrovský úspěch s německou verzí ústřední melodie z filmu Doktor Živago. Jeho první vánoční deska měla italský šarm, ale zároveň plula na první po-rock'n'rollové retrovlně, podporované rovněž komerčně úspěšnými Presleyho nahrávkami. Ještě po třiceti letech nemá ve středoevropském prostoru konkurenci.

Mistrál a Včelka Mája

Po velkém vzestupu následovala první krize. Rozpory mezi komunistickým režimem a umělcem vedly až k nepovedenému pokusu o emigraci. Z rozervané doby se rodily bezcílně a bez chuti, až příliš lehkou rukou nahozené popěvky s často příšerně odbytými texty Jiřího Štaidla. Gott tvrdíval, že se snažil přizpůsobit vkusu posluchačů, ale někdy to vypadalo, že se lidem spíš vysmívá. Časem došlo mezi ním a režimem k patu, což bylo pro Gotta fantastické vítězství, ale jakási ztráta nadšení zůstala nadále.

Ale bylo to jen politikou? Aby bylo jasno, s Gottovým rozhodnutím zůstat v normalizovaném Československu to moc nesouvisí. I světový pop a rock tehdy prožíval krizi. Kvalitní rocková hudba nabrala výlučné rysy, a tak jako koncem devadesátých let zamořily hudební scénu teenagerské skupiny, na začátku let sedmdesátých se objevila „žvýkačková hudba“, jednoduché kolovrátky pro průměrné posluchače.

I Gott do nich

Jako zpěvák už Karel Gott dosáhl všeho. Může v ještě překvapit?

DJ Bobo a Karel Gott.

Karel Gott nastupuje do žlutého ´bavoráku´

Karel Gott se na balkóně Ypsilonky dobře bavil.

Karel Gott přišel velkoryse na křest knihy, kterou o něm napsala jeho bývalá milenka Marika Sörösová, ačkoliv ji předtím nečetl.

Nejen písně, ale také obrazy Karla Gotta jsou ceněné.

Stálice české popmusic Karel Gott.

Karel Gott, 60. léta.

Karel Gott, 70. léta.

Karel Gott, 80. léta.

Karel Gott, 90. léta.

Zpěvák Karel Gott u svého obrazu.

Karlu Gottovi přišla popřát i první dáma ČR - Dagmar Havlová.

Obecenstvo je z vystoupení Karla Gotta v Berlíně nadšené.

Karel Gott zpíval a hrál v Berlíně naostro.

Karel Gott - Pokaždé. Obal alba.

Ruské dívčí duo Tatu s Karlem Gottem

Karel Gott on-line odpovídá na dotazy čtenářů iDNES (24. dubna 2002).

Karel Gott on-line odpovídá na dotazy čtenářů iDNES (24. dubna 2002).

Karel Gott on-line odpovídá na dotazy čtenářů iDNES (24. dubna 2002).

Karel Gott on-line odpovídá na dotazy čtenářů iDNES (24. dubna 2002).

Karel Gott on-line odpovídá na dotazy čtenářů iDNES (24. dubna 2002).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.