Kapela Rituály vsází na černou

Kapela Rituály vsází na černou | foto: iDNES.cz

GLOSÁŘ: Kytary, tvrdší kytary, či akordeon? Debuty, které stojí za to

  • 1
V krátkém čase se na tuzemské hudební scéně urodilo několik debutových alb rozličných žánrů a pojetí. Kapela Teepee sází na snové skladby, skupina Rituály zase na melodický rock. Třetím do party je písničkář Petr Lüftner, jenž pokračuje v dobré tradici mužů s akordeonem.

Albatross

75 %

Autor: Teepee

Písničkář Míra Patočka a kytaristka Tééra Lavičková vydávají první desku Albatross asi po roce existence své kapely Teepee. Poněkud zasněný indie folk postavený na zvuku kytar, který už mohli slyšet například fanoušci Václava Neckáře, jemuž Teepee předskakovali v brněnském Sonu, pomohl v nahrávku přetavit Mikoláš Růžička, známý z kapel Republic of Two či Piano. Písně Teepee jsou povětšinou vyklidněné a jednoduše se dobře poslouchají. Na CD jsou skladby doplněny i o další nástroje a trochu elektroniky. Kapela se v rozšířené sestavě představí i na křtu 7. dubna v pražském klubu Café V lese.

Až se příště narodím

70 %

Autor: Petr Lüftner

Také dalšímu debutu pomáhal na svět zavedený hudebník. Pro Xindla X byla první deska Petra Lüftnera Až se příště narodím producentskou prvotinou. Sedmadvacetiletý Lüftner je archetypem písničkáře, jenž se doprovází na akordeon (a kytaru) a servíruje dobře zrýmované a lehce angažované texty. A to včetně singlu Ty jsi to Ústí, jímž se uvedl v roce 2013 a opírá se v něm do labskoústeckého magistrátu, sice celkem bez servítků, avšak s grácií. V úvodu skladby Scházíš zazní hudební citace Lennonovy Working Class Hero, ale jinak aranžmá a pojetí písní připomíná spíše Václava Koubka.

Vsaď na černou

70 %

Autor: Rituály

Milovníky říznější hudby může zaujmout deska Vsaď na černou, jíž se ke slovu hlásí kapela Rituály, kterou tvoří Michael Vácha, Richard Spilka (tedy dvě třetiny rozpadlé skupiny A Banquet) spolu s bubeníkem Martinem Čechem. Deska je postavená na hutných kytarách, zároveň však melodickém zpěvu a (na rozdíl od tvorby A Banquetu) češtině. Debut Rituálů produkoval a sólovou kytarou přispěl Yarda Helešic. Chytlavá a přitom poměrně neotřelá je například píseň Otčenáš, Půlsyn má až stadionové ambice a Rituály umějí i balady jako Tmou.