Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Zpěvačka, která letí jako raketa. Možná až příliš rychle

  17:55aktualizováno  17:55
V Česku se už zastavilo několik vítězů pěvecké soutěže Operalia, kterou zaštiťuje Plácido Domingo. Patří k nim i mladá jihoafrická sopranistka Pretty Yende, která měla ve čtvrtek recitál v Obecním domě. Vrátila se k nám po třech letech, během nichž rozjela velkou kariéru na světových operních jevištích.

Sopranistka Pretty Yende na koncertě v Obecním domě | foto: Petr Dyrc

Všichni zpěváci, kteří u Dominga a jeho poroty uspěli, měli nejen atraktivní hlas, ale i bezprostřední, spontánní projev. Letos dvaatřicetiletá pěvkyně, která soutěž vyhrála roku 2011, není výjimkou, už minule zaujala přírodním talentem a komunikativností. Tentokrát zpívala italské bel canto a francouzské árie a dojem z jejího zpěvu byl rozhodně dobrý. Ovšem v některých ohledech se snad dal čekat ještě výraznější vývoj.

Sympatická zpěvačka, kterou pozvala agentura Nachtigall Artists, upoutá na první poslech svítivými výškami nebo pohyblivostí svého hlasu. Umí zřetelně vytvarovat spoustu notiček v koloraturních pasážích, které se tak moc pěkně poslouchaly, zvlášť když do nich Yende vložila třeba i rozpustilost, jako když ztvárňovala šelmovskou Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Hlas to není nijak silný, na což příliš nebral ohled dirigent Christopher Franklin se zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů, ale příjemně hebký.

Yende rozhodně není jen chladná virtuozka, která kromě strojového cvrlikání ve třetí oktávě není zajímavá. Ovšem na to, jaký lyrický potenciál její hlas má, působí ve střední poloze spíš šedivě a ploše, jakoby ji nedokázala naplno rozeznít a probarvit. Tedy aspoň v porovnání s některými jinými sopranistkami, které nedávno v Praze vystupovaly, ať už to byla Aida Garifullinová, nebo Sonja Jončevová. Možná za to mohla i volba repertoáru, vždyť vrcholné italské bel canto, jako Belliniho Beatrice di Tenda nebo Donizettiho Lucia di Lammermoor, je velice obtížné i z hlediska dramatického výrazu.

Nejvíce hlas Yende rozkvetl při zpěvu francouzských árií, v Massenetově Manon a Meyerbeerově Dinorah, jíž nahradila v programu původně ohlášenou Olympii z Offenbachových Hoffmannových povídek. Nakonec ještě přidala árii Julie z Gounodovy opery Romeo a Julie. Člověk si užíval dychtivosti, kterou vložila do zpěvu, ale také si říkal, jestli raketový let přes největší světové scény je pro tento krásný, ale subtilní hlas to nejlepší, jestli by neměl spíš zrát někde stranou na menší scéně. Vždyť jeho majitelka je stále teprve na počátku kariéry. Každopádně dík za možnost ji slyšet.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.