Jiří Bartoška předává ocenění Zdeňku Svěrákovi (10. července 2014).

Jiří Bartoška předává ocenění Zdeňku Svěrákovi (10. července 2014). | foto: Dan Materna, MAFRA

GLOSA: Milá Nelo, rvačky a taxíky drží ve Varech krok se světem

  • 0
Milá Nelo, drahá kolegyně, abys na své venkovské dovolené nezakrněla, naočkuju tě dávkou festivalové světovosti. Tak třeba dnes nás čeká akce s názvem Ředitelé evropských televizí hledají ve Varech recept na úspěch v USA. Až ho najdou, dám ti vědět, i když to by určitě oznámil sám zaskočený Hollywood.

Hledání receptů, jak dobýt svět, nechám na tobě, ty máš sci-fi ráda, ale v něčem už se nám zadařilo. Pamatuješ, jak Shia LaBeouf udělal skandál v americkém divadle? Tak ve Varech, jak líčil principál, musela ochranka vyvést z představení Cirku La Putyka povykující partičku, načež se strhla rvačka, přijela policie i lovci senzací, jen následné kajícné omluvy po vzoru zámořských celebrit jaksi chyběly.

MFFKV OBRAZEM

Nebo jiný světácký zážitek: z téhož městského divadla, kde jsme absolvovali velmi dojemnou poctu Zdeňku Svěrákovi, jsme si kvůli lijáku vzali taxíka zpět do Thermalu. Pro představu, běžně tu trasu chodíme pěšky za pět, líně za deset minut. Taxametr si řekl o dvě stovky, Zatím to nebylo v dolarech, ale v tomhle ohledu už Vary šlapou světu na paty.

Na vyhlášení nejlepšího plakátu k soutěžním filmům, kde díky internetovému hlasování vyhrál domácí snímek Fair Play, se mezi hvězdami zachumlanými do svetrů vynořila i kdysi tak populární modrá podnikatelská saka. Nevím, jestli je to světový módní vítr, ale něčím to tady zavanulo, a milá nostalgie 90. let to nebyla.

Zábavnější retro vnesl na festival Ondřej Hejma, naprosto odzbrojený setkáním s Williamem Friedkinem, k jehož Mzdě strachu kdysi dělal české titulky - prý vůbec první ve své překladatelské dráze. Jenže když pak film viděl, nepoznával ho. Buď verzi změnil při restaurování sám režisér, nebo naopak tenkrát před lety bdělý komunistický cenzor. Jedna ze záhad bytí.

Pokud bys ráda odhalila i jiná tajemství všehomíra, mám je z první ruky od maďarského režiséra  Gyorgyho Pálfiho. Svůj film Volný pád vyložil následovně - sedmkrát čákra, sedm pater domu. V každém patře jeden příběh, jedna čákra, nebo taky jedna etapa lidského života, takže od přízemí pod střechu jeden osud. A nakonec se to celé zbourá. - Máš v tom zmatek? Pak si buď jistá, že sedmero čáker v sobotu celý festival vyhraje.