Konfliktní příběh učence Galilea Galileiho, jenž odvolal své názory a o kterém v sedmdesátých letech zpíval Jaroslav Hutka, se promítá do dramatických hudebních gest. Například v písni Nikdy to nevzdám zní Ledeckého chytlavý refrén na pozadí chmurného chrámového sboru, který vytváří atmosféru jakéhosi dusivého nátlaku.
Na desce se objevila rovněž kytarově odlehčenější verze této písně pro rádia. A tak vcelku průměrná skladba Nikdy to nevzdám splnila svůj účel: nese jádro Galileova příběhu a v médiích propaguje celý muzikál.
Nejvýraznější píseň Stopy nazpíval alternující „druhý Galileo“ Petr Muk. Tento hit obstojí i mimo představení, v porovnání s pilotním songem je méně agresivní, vláčnější a romantičtější. Mukův táhlý sytě sametový hlas dostává v hudbě prostor a vyplňuje jej tak, jako když horký vzduch nadnáší balon. Díky zvonící beatové kytaře skladba připomíná setkání Starců na chmelu (60. léta) s romantiky 90. let.
Povedla se nahrávka Budeš papež, ve které zpívají Richard a Vladimír Tesaříkovi s Josefem Lauferem. Oficiální majestátnost se vtipně prolíná s nevážnou dikcí pokleslých kabaretních stylů, v závěru se rozběhne piano v jakémsi ragtimovém sólu.
Ve skladbě Odvolej (Janek Ledecký, Bohouš Josef, Petr Janda) se kamenná architektura kytarových riffů účinně spojuje s depresivním tématem. Bohouš Josef zpívá výborně, plasticky, Petr Janda je ve své církevní miniroli cynický, přesvědčivý. Ani nová zpěvačka Dasha se v písních neztratila, sedla jí zvláště pomalá Modlitba, Ivana Chýlková se zase opřela do písně Jsem jenom žena se suverénním nadhledem.
ZDE najdete speciální stránku k muzikálu Galileo. |
Hudba, na které se vedle dvou desítek muzikantů podílel symfonický orchestr, profesionálně ctí žánr mýdlové opery. Aranžmá Martina Kumžáka se přitom dostávají od swingu k modernějším těkavým rytmům, které procházejí smutnou skladbou Odvolávám. Je to ve všech šestnácti snímcích profesionálně odvedená práce, i když píseň Krásný je Řím by podle šansonového stylu patřila spíše k Paříži nebo Praze.
Sečteme-li všechna hudební znaménka, dojdeme k solidnímu průměru. Je to hodně, nebo málo? Hudba k muzikálu Galileo nepředstavuje výzvu pro konkurenční autory, ovšem posluchačsky bude určitě úspěšná.
MUZIKÁL GALILEO | |
1. |
Koncil / Janek Ledecký, Josef Vojtek |
2. | Nikdy to nevzdám / Janek Ledecký |
3. | Ukolébavka / Kateřina Brožová |
4. | Nejsou prachy / Jana Feriová, Janek Ledecký, David Uličník |
5. | Odvolej / Janek Ledecký, Bohouš Josef, Petr Janda |
6. | Budeš papež / Richard a Vladimír Tesaříkovi, Josef Laufer |
7. | Stopy / Petr Muk |
8. | Jsem jenom žena / Ivana Chýlková |
9. | Hvězdy v očích / Janek Ledecký, Dasha |
10. | Víra / Jana Feriová |
11. | Zpověď / Elin Špidlová |
12. | Krásný je Řím / David Uličník, Janek Ledecký |
13. |
Modlitba / L.W. Frenk, Dasha |
14. | Bůh nás potrestá / Josef Vojtek |
15. | Odvolávám / Janek Ledecký, Dasha |
16. | BONUS: Nikdy to nevzdám (radio edit) / Janek Ledecký |
Galileo a jeho osudová láska. Filip Blažek je jedním z Galileů, Kateřina Brožová se zase v roli astronomovy milenky a múzy střídá se Sabinou Laurinovou, Dashou a Michaelou Horkou. |
Galileo v podání Janka Ledeckého a Filipa Blažka. |
Představitelé kardinálů v muzikálu Galileo, mezi nimi i Richard Tesařík. |
Fotografie z připravavoného muzikálu Galileo. |
Astronomův nepřítel. Svůdná Gianna je mocná příslušnice rodu Medici, která pomocí církve spřádá sítě proti Galileovi. Představuje ji Elin Špidlová nebo Ivana Chýlková. |
Rozvíjení kardinálové. Nejsou zdaleka tak veselí, jak vypadají. Mají obrovskou moc i schopnosti, aby Galilea zničili.V rolích kardinálů se střídá plejáda zpěváků, zde Richard Tesařík a L. W. Frenk. |
Janek Ledecký: Galileo. Obal alba. (2002). |