Fridriksson prý přivezl komedii

Těžko potkáte na festivalu dva rozdílnější typy, než představují režiséři dvou včerejších soutěžních příspěvků: chlapecký Brazilec Andrucha Waddington, jehož slovansky znějící jméno mu dala matka Ukrajinka, a zarostlý islandský mág Fridrik Thór Fridriksson. I jejich filmy jsou protipólem: brazilský titul Já, ty, oni nevtíravě pobavil pohledem na soužití jedné ženy se třemi muži, o dětech nemluvě. Do distribuce již připravený islandský snímek Andělé všehomíra naopak dovedl své hrdiny do psychiatrické léčebny a na práh smrti. Snad jen jedno mají oba tituly společné - oba vycházejí ze skutečných příběhů.

"Chtěl jsem natočit film co nejvíc humanistický, byť způsob soužití těch bytostí není zrovna běžný a tenhle typ vzájemné lásky se může zdát nezvyklý. Víte, Brazílie je typická macho země, muži tu hrají dominantní úlohu, takže nás zajímalo sledovat ženu, která ten ustálený brazilský model převrátí. Ale já jejich soužití neposuzuji, pouze ho vyprávím - maximálně se do něj snažím vtělit výzvu k něžnosti," konstatuje Waddington, jehož snímek s jemným humorem je v kolekci spíše deprimujících soutěžních děl bílou vlaštovkou, třebaže jeho hrdinové mají vedle složitých vztahů i tvrdé podmínky existenční. "Nechtěl jsem vzbuzovat deprese, ti lidé situaci nakonec zvládnou - ono taky dělit se o vlastní manželku s dalšími dvěma milenci může být uprostřed vyprahlé divočiny nakonec lepší než tu přežívat sám," míní režisér a dodává: "V mé vlasti jde film do kin až v srpnu, ale ze série předpremiér máme sedm set recenzí a nadšené reakce diváků - hlavně žen. V Cannes ženy vestoje volaly Děkujeme, berou to asi jako malou pomstu mužům."

Fridriksson pak novináře trochu zaskočil prohlášením, že i jeho přepis Gudmundssonova románu - který je životopisným příběhem spisovatelova bratra-malíře trpícího schizofrenií - spadá do žánru komedie. "Aspoň na Islandu se lidé smějí, přinejmenším půlka z nich, a jestli nám poté, co zlevníme vstupné, přibude ještě třicet tisíc diváků, zlomíme islandský rekord v návštěvnosti kin, který drží Titanic se 123 tisíci lidí," prohlásil režisér.

Odmítl názor, že Andělé všehomíra jsou ještě temnější a méně povzbudiví než Ďáblův ostrov, za nějž ve Varech před časem získal jednu z cen. "Původně jsem se té látce bránil, byla příliš osobní, přátelím se s autorem knihy, který se mnou pracoval už na Dětech přírody, znal jsem i jeho bratra. Nicméně si myslím, že je to optimistický film, i když - a to máte pravdu - jsou v něm tři sebevraždy. Ale Islanďané milují černý humor, a řekl bych, že to mají společné s Čechy, kteří Anděly všehomíra budou taky brát jako legraci," tvrdí častý festivalový host, jehož nejoblíbenějším snímkem stále zůstává Formanovo Hoří, má panenko.

Islandský režisér Fridrik Thór Frindriksson

Andrucha Waddington, režisér filmu Já, ty, oni