Frederick Forsyth

Frederick Forsyth | foto: Random House Books

RECENZE: Frederick Forsyth je na lovu a Seznamem smrti znovu pohltí

• 1
Napínavý román slavného britského autora, se zabývá bojem proti teroristům, kteří dokážou dokonale využít internet.

Jak polapit člověka, jehož původ, jméno ani podobu nikdo nezná? ptá se Frederick Forsyth ve svém nejnovějším románu Seznam smrti. Ví se jen tolik, že od zabití Usámy bin Ládina neměly Spojené státy a vůbec Západ horšího nepřítele, než je tento maskovaný muž, "který planoucím zrakem hleděl z obrazovky a hovořil plynulou angličtinou". A přes internet šířil nemilosrdné poselství: pravý věřící by se měl připojit k džihádu, vyhledat významnou osobu sloužící Velkému Satanovi, poslat ji do pekla a sám zemřít jako mučedník. První obětí se stal jeden americký kongresman.

Seznam smrti

75 %

Autor: Frederick Forsyth

Překlad: Michal Prokop

Vydavatel: Knižní klub

272 stran, cena 272 korun

Toho tajemného muže překřtili ve Spojených státech na Kazatele a zařadili na krátký, supertajný seznam. O jeho existenci ví jen pár lidí a jsou na něm jména teroristů tak nebezpečných, "že byli bez jakéhokoli soudního projednání odsouzeni ke ztrátě života".

Pro okolní svět jsi Stopař

Dobře, jestliže Kazatel zneužívá internetu, můžeme ho použít rovněž - proti němu. Americký podplukovník Christopher "Kid" Carson ovládá pár jazyků včetně arabštiny, má za sebou zkušenosti z bojů i z různých pátracích akcí. Pro okolní svět se stane Stopařem a jako pomocníka získá autistického mladíka s tak perfektní znalostí různých počítačových fíglů, že konkurovat by mu mohla snad jen Lisbeth Salanderová z Larssonova Milénia.

Obálka románu Seznam smrti

Hon může začít.

Záhadný Kazatel se trochu podobá reálné postavě - abú Bakrovi Bagdádímu, od roku 2010 vůdci sítě Islámský stát v Iráku a Levantě (ISIL). I on, označovaný za nejnebezpečnějšího muže současnosti, pečlivě skrývá obličej, jsou známy jen dvě jeho staré fotografie. Pořád víc, než o svém protivníkovi věděl Stopař. Ale v té mizerii se najde střípek štěstí, když jednou při poslechu nenávistných Kazatelových výpadů zazní z jedněch úst věta: "Ten hlas znám."

Žene je vztek a nenávist

Přiznejme, že Seznam smrti nepatří k nejlepším Forsythovým románům, jako jsou Vyjednávač, Boží pěst, Ikona, a především nedostižný Den pro Šakala. To nic nemění na faktu, že čtenáře pohltí autenticitou, podrobným (někdy až příliš) líčením postupů pátrání, a zejména opětovnou schopností literárně reagovat na závažný politický a společenský problém. Samozřejmě je to čtení neuvěřitelně napínavé, ať už jde o hledání Kazatele, nebo o paralelní příběh somálských pirátů. Především však Forsyth nepodléhá módnímu trendu obviňovat ze sebevražedných atentátů (při jednom z nich je vážně zraněn i Stopařův otec) celý islám.

"Žene je vztek a nenávist," řekne Stopaři o džihádistech arabský profesor islámu, jenž věří, že jeho náboženství jednou nebude poskvrňováno odpornými zločiny. Kéž bychom se toho dožili všichni.