Jak jste byl spokojený s cenou, za kterou se obraz prodal?
Výše je fantastická, není potřeba k tomu cokoli dodávat. Překvapilo mě ale, že v sále dražili i Češi.
Vladimír Lekeš |
Vítěz je z rusky hovořící země. Tušíte, jestli bude žádat o povolení, aby mohl s obrazem vycestovat? Nebo jaké s ním má plány?
Instrukce dostanu příští týden. Samozřejmě, že v případě, že bude chtít obraz vyvézt, se standardně požádá o vývozní povolení, to znamená přes Národní galerii a ministerstvo kultury.
Kdyby nebylo potřeba vývozní povolení, byla by cena ještě vyšší?
To si nemyslím.
Pravděpodobně znáte prodávajícího. Co ho vedlo k prodeji obrazu?
Nejspíše ho k němu vedly finance.
Co je na Tvaru modré výjimečného?
Obraz namaloval Kupka ve svém uzlovém období, to jest mezi lety 1911 až 1914, v době, kdy vznikala světová abstrakce. Prokazatelně ho namaloval v roce 1913, lehce ho upravil před svojí retrospektivní výstavou v roce 1924. Obraz je velice kvalitní i líbivý. Obrazy z tohoto období v soukromých rukách téměř nejsou.
Dílo pro WaldeseOlej na plátně Tvar modré vznikl v roce 1913, kdy jej koupil továrník Jindřich Waldes přímo od malíře. Majitel továrny Koh-i-noor na výrobu knoflíků a patentek byl přítelem a propagátorem Kupkova díla. Obraz roku 1939 zkonfiskovali nacisté, poté byl deponován v Zemské a následně v Národní galerii v Praze. Roku 1996 dílo restituovali dědicové Jindřicha Waldese. Podle Vladimíra Lekeše je obraz o rozměrech 73 60 cm ve vynikajícím stavu. |
Proč je zrovna o Kupku takový zájem?
Kupka je zakladatel světové abstrakce spolu s Kandinským, Malevičem, Mondrianem nebo Delaunayem. Uznávají ho i západní kunsthistorici. Například před rokem jsem byl v galerii Tate Modern v Londýně, viděl jsem tam knížku o abstraktním umění a na jejím přebalu byla reprodukce Dvoubarevné fugy od Františka Kupky.
Vytvořil se nový světový aukční rekord českých děl. Jak dlouho vydrží?
Těžko můžu něco říkat... Záleží na tom, zda se objeví lepší Kupka.
A existuje lepší Kupka?
Vím o jednom krásném velkém obraze o rozměrech 1,5 krát 1,1 metru. Je ze stejného roku. Má ho soukromý majitel, který dokonce uvažuje o prodeji. Chce za něj ale 5,5 milionu eur (zhruba 136 milionů korun). To je pro Česko suma závratná.
Chtěl byste takový obraz dražit?
Samozřejmě. Je to ale cizinec, nemá s Českem nic společného. Pokud by se obraz dražil tady, tak by z něj mohli podle stávajících zákonů udělat českou kulturní památku. Národní galerie dokonce může prohlásit za kulturní památku jakýkoliv obraz, který si v zahraničí koupíte a dovezete do Česka. Naštěstí se současnou ministryní kultury, paní Hanákovou, se situace začíná mírně zlepšovat.
Jak si vysvětlujete, že se během aukce neprodala také Kupkova busta?
Upřímně, myslel jsem si, že se prodá. To mě nemile překvapilo.
Tohle byla vaše první dražba?
Nebyla. Už jsme s kolegou Rybářem pořádali takzvané evening sale Prague v roce 2009. Na každé takové akci, dělané po vzoru londýnských a newyorských dražeb, se shromáždí 40 až 50 vybraných děl. Je těžké každý rok zkompletovat takhle kvalitní věci. Takže každý další evening sale bude, až nasbírám dostatečné množství zboží.
Takže se pořád rozhlížíte?
Samozřejmě. Posledních sedm našich akcí bylo vždy velmi kvalitně zastoupeno. Padají tam české aukční rekordy i světové českých malířů. Prodá se 75 až 90 procent položek. Při aukci s Kupkovým Tvarem modré to bylo 75 procent, to je na české poměry krásný výsledek.
Je složité takovou aukci uspořádat?
Je to velmi nákladné. Pokud chcete dělat takto reprezentativní aukci, jsou náklady dost vysoké. Je to pronájem prostoru, katalogy, fotograf, designér, tisk, inzerce, poštovné nebo personál... Není to jednoduchá záležitost. Náklady na aukci se pohybují až kolem jednoho milionu.