Rajesh Vora - ze série Prodej snů

Rajesh Vora - ze série Prodej snů | foto: Galerie Langhans

Fotoprůlet nad Asií, ale bez Japonska a Číny

Za „přelet nad jihovýchodní Asií ve společnosti šestnácti fotografů“, který je „pohledem do historie portrétní a dokumentární fotografie a zrcadlem současného života v žánrech od výtvarného minimalismu po ironizování bollywoodské pop kultury“, označují pořadatelé z pražské Langhans Galerie expozici Air Asia.

Není to poprvé, co tato instituce dramaturgicky spolupracuje s holandským fotofestivalem Noorderlicht, jemuž v kalendáři těchto akcí nyní náleží přední evropské místo. Například předloni Langhans hostil kolekci Nazar, výběr z fotografií arabského světa, které roku 2004 shromáždili organizátoři z Noorderlichtu.

Letošní Air Asia je pro změnu výběrem z loňského ročníku. Slovo výběr je zde důležité. Členité, avšak celkově nijak rozsáhlé prostory galerie často a přirozeně vedou k představování kolektivních výstav formulovaných promyšlenějším konceptem.

Trvalý háček tkví v míře „kolektivnosti“, v nikoliv bezbolestném hledání rovnováhy mezi důrazem na jednotlivosti a zřetelnou nasměrovaností výstavního celku. Pichlavost tohoto háčku se ještě zvyšuje tehdy, když Langhans musí provést selekci nabízeného materiálu, což je i případ Air Asia.

Pro diváka to tentokrát má následující důsledek: jestliže se chopí informačně nabitého, byť jen na jednom složeném listu vytištěného průvodce výstavou, několikrát si povšimne rozdílu mezi rozmáchlostí formulací a prezentační skromností toho, na co narazí na stěnách.

Evidentní je to například u pouhých tří fotografií Indonésana Wahyudia Rahardja Nebeský dělník (má vypovídat o mužích, kteří pracovali na stavbě jednoho z mrakodrapů v Jakartě) nebo u cyklu Svědek S21 Francouze Dominiqua Mérigarda, který fotografoval pekelnou budovu v kambodžském Phnompenhu, kde polpotovci mučili a zabíjeli tisíce lidí.

Holandský název výstavy zněl Jiná Asia – „jiná“ proto, že výběr úmyslně nebral v potaz rozvinutou tvorbu japonskou a expandující fotografii čínskou. Ve zdejším kontextu se tím pádem patří připomenout, že pražská Galerie Rudolfinum v roce 2003 hostila rozsáhlý výběr čínské tvorby Podivné nebe a do konce minulého týdne nabízela retrospektivu Japonce Shomeia Tomatsua.

Tudíž Air Asia prodlužuje tuto pražskou asijskou linii, a pokud divák expozici u Langhanse skutečně přijme jako „air“, jako velmi vyhlídkový průlet, může se potěšit opravdu rozkošnými čísly.

Prvořadě bych jmenoval sérii Inda Rajeshe Vory, který v sérii Prodej snů na fotopapíře zdokumentoval aranže v několika kočovných indických fotoateliérech. Tamější občané si alespoň stoupnutím vedle papírové figuriny krasavice nebo nasednutím do modelu letadla plní některá přání... Umělost těchto výjevů – toť čirá pravda života!

Air Asia
Langhans Galerie Praha, Vodičkova 37, Praha 1, kurátoři Wim Melis a David Korecký. Výstava trvá do 1. července, plné vstupné 60, snížené 30 korun, www.langhansgalerie.cz
Hodnocení MF DNES: 60%

,
Témata: Mrakodrap