Galerie v centru Prahy už pět let vystavuje dokumentární, politicky a sociálně angažovanou fotografii světové úrovně a ani v případě výstavy Marthy Roslerové ze svého dramaturgického plánu nevybočuje.
Devět cyklů (Válka až do domu, Vášnivé signály, Bowery ve dvou nesourodých popisných systémech, Přechody a odbočky, Rizika podzemí ad.) představuje průřez autorčinou tvorbou za posledních čtyřicet let.
V jednotlivých cyklech se Roslerová zabývá třeba sociální nerovností, kontrolou veřejného prostoru na letištích, v dalších pak kritizuje zahraniční politiku USA či zkoumá místa, kde přespávají bezdomovci.
. Kdo je Martha RoslerováNarodila se v roce 1943 v Brooklynu, žije a pracuje v New Yorku. Má umělecké vzdělání z Brooklyn College a z University of California v San Diegu. Dnes přednáší na Columbia University či ve Whitney Museu v New Yorku. |
Hlavním námětem autorčiných raných koláží z cyklu "Krása nezná bolest aneb Tělo krásné" je problematika postavení ženy v americké společnosti 60. let.
"Fotomontáže a fotografie Marthy Rosler je třeba vnímat v historickém kontextu, v němž vznikaly. Postavení žen se od šedesátých let velice změnilo, i když vývoj kvalitu fotografií nijak nesnížil," míní kurátor výstavy Zdeněk Felix.
Narušování stereotypů, revolta proti omezování individuální i kolektivní svobody, boření společenských mýtu jsou základními kameny práce i života Marthy Roslerové. V svých fotokolážích využívá výlučně cizí materiály, snímky z mužských časopisů či magazínu moderního bydlení.
Od vystřihování nahotinek, kterými se zabývala před čtyřiceti lety, přešla dnes k subtilnímu fotografování veřejných prostor, jež vyvolávají úzkost a strach z nesvobody. Výstavu, jež potrvá do 9. listopadu, doprovází také anglicko-česká publikace Martha Rosler s úvodními texty Zdeňka Felixe a Martiny Pachmanové.