Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Flusser rozvrací zavedené kategorie přemýšlení

-
Jaké školy, jakého vlastně směřování byl filozof Vilém Flusser? A v jakém jazyce byl ukotven? Takto se může zeptat znejistělý čtenář, který projde autorovu "filosofickou autobiografii" Bezedno. Jednoduchou odpověď neposkytne ani kniha, ani životopisná fakta.
Flusser se narodil 12. května 1920 v Praze. Už v dětství a mládí vnímal realitu "dvojitě" skrze češtinu a němčinu. V roce 1940 utekl do Anglie (angličtinu zvládl, ale nestačil se do ní "vmyslit") a ještě téhož roku přesídlil do Brazílie. Osvojil si portugalštinu tak, že v ní hojně přispíval do tisku a přednášel. V roce 1972 vyřešil spory s brazilskou vojenskou vládou návratem do Evropy. Žil ve Francii a psal mimo jiné i francouzsky. Intenzivně cestoval. Po půl století navštívil Prahu; 27. listopadu 1991 nedaleko tohoto města, při těžké autohavárii, zemřel. Publikoval práce na téma filozofie jazyka, věd i komunikace a četné další texty. V knize Příběh ďábla (jednu verzi napsal německy, druhou portugalsky, zde vyšel překlad loni) spatřuje přítomnost ďábla v inklinaci života k řádu a k časnosti. Z autorova rozsáhlého, "bezedného" díla jsou česky ještě dostupné některé jeho kratší statě a studie, zejména o technicky vznikajících obrazech. Pro zastánce tradičního pojetí fotografie jsou Flusserova tvrzení velmi silnou kávou, neboť tomu, kdo mačká spoušť, filozof přisuzuje daleko menší míru svobody a originality, než jaká se předtím u fotografů předpokládala.
Flusser se permanentně nacházel v jakémsi mezičase a meziprostoru. Prostupoval hranicemi vědních oborů, filozofických koncepcí, kultur a médií. Jeho docenění i relativní věhlas se dostavily s určitým zpožděním v 80. letech, s definitivním etablováním (ale tím také zase už vyprazdňováním) postmodernismu. Flusserova myšlenková otevřenost, ovšem i těkavost a outsiderství svědčily jako výrazný argument pro oprávněnost postmodernismu, poněvadž své "postmoderní" vlastnosti filozof nezískal výhradně osobní, vrozenou výbavou, nýbrž výrazně se na nich podepsalo "nakopnutí" dějinami - autorův způsob pohybu ve světě, jež mu byl vnucen válkou, holocaustem a dalšími běsy dvacátého věku. "Kultury, které spatřil, poznal a pochopil ze vzdálenosti, neprožívá člověk jako působiště, na nichž by se mohl angažovat, nýbrž jako hrací plochy, z nichž může vybírat různé prvky, aby je po libosti opět sestavoval," uvedl filozof v Bezednu, jež sepsal německy v letech 1973-74 a k němuž jsou v nynější pražské edici ještě připojeny tři pozdější eseje a črty. Ony kultury filozof prožil ve stavu bezedna - tedy absurdnosti, existenciální vyvrácenosti ("Máme-li pocit bezednosti, hledáme religiózní řešení své situace, aniž je můžeme nalézt.").
Bezedno je značně originální autobiografií ne proto, že nese označení "filosofická" (důraz je prostě položen na podstatné události duševní a intelektuální, nikoli okolnosti hmotné), nýbrž pro své celkové řešení. Úvodní oddíl Monolog zpočátku zachovává chronologii a autor zahajuje vzpomínkami na předválečnou Prahu a vpád nacistů. Flusser o sobě mluví jako o něm, o člověku, o třetí osobě; distancí podporuje nemilosrdnost, neiluzivnost, "bezednost" pohledu. Podání Monologu je naprosto fascinující - málokdy čteme text tak břitký a "marnotratně" koncentrovaný. "Já" zůstává "oním" i v rozhodující části druhého oddílu, v Dialozích, kde Flusser plasticky portrétuje tucet svých brazilských přátel a partnerů v debatách. Přestože žádnou z těch osobností neznáme z jejího působení nebo díla, u každé si dokážeme představit, čím autora lidsky obohatila (a čím možná obdařil on ji). Ve třetím oddílu, Diskursech ("Od tohoto okamžiku budu popisovat to, co jsem dělal a dělám, abych změnil svět."), autor načrtává koncepce svých teorií. Bezedno tímto krátkým oddílem nevrcholí, ale pouze končí; Flusser chtěl v autobiografii později pokračovat...
Vilém Flusser nebyl systematik a završitel; pokoušel se dohlédnout za obzor, k příštím možnostem vnímání světa. Žánrovou platformou mu byl esej v jeho původním, experimentálním smyslu. Charakterizuje jej: "Esej, hybridní forma mezi básní a prózou, filosofií a žurnalismem, traktátem a pamfletem, kritikou a originalitou..." Bezedno je souborem esejů i jedním velkým esejem, vytvořeným trhaně i kontemplativně, povrchně i hluboce. Flusser vyžaduje specifické čtení, rigorózní i uvolněné, poněvadž jeho texty oscilují mezi genialitou a obsedantním kupením slov, mezi jednoznačnou informací a metaforou. On neříká, jak se věci bezpochyby mají, on čtenáře inspiruje tím, že mu rozvrací zavedené kategorie přemýšlení.
Vilém Flusser: Bezedno. Filosofická autobiografie. Přeložili Božena a Josef Kosekovi. Hynek, Praha 1998, 227 stran, náklad a cena neuvedeny.
Autor:

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

29. dubna 2024

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády

30. dubna 2024  19:59

Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...

RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar

2. května 2024

Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?

1. května 2024  13:15

Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...

Chlap většinou nechce holku, která všechno zvládá, přemýšlí Nela Boudová

5. května 2024

Premium Těžko se sedává na dvou židlích, ale snažím se to nějak balancovat, popisuje Nela Boudová svou...

Z klobouku do maringotky? Anifilm představí nový film s Bobem a Bobkem

4. května 2024  13:51

Od světové elity po tuzemské pohádky sahá program 23. mezinárodního festivalu animovaných filmů...

Světelné meče i psí přehlídka kostýmů. Příznivci Star Wars slaví svůj den

4. května 2024  13:36

Fanoušci filmové sci-fi série Star Wars v sobotu slaví mezinárodní den Hvězdných válek. Desítky...

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....