Jak hráč na klarinet přistupuje k hudbě vytvářené elektronicky?
Elektronika je mi nejbližší, ovšem za nejdůležitější považuju vnímání muziky v širším kontextu. Pro mě je elektronika zajímavá hlavně ze zvukového hlediska. S její pomocí lépe nacházím nové zvuky nebo polohy a také si můžu vzít nejvíc ze všech ostatních stylů. V klasickém pojetí nahrajete skladbu a máte zvukaře, který ji natočí, nebo producenta, jenž nahrávku produkuje. V téhle oblasti hudby řešíte všechno najednou, protože jednotlivé složky hudby musí spolupracovat. Jedině tak dostanou užší sepětí. Když skládám, přemýšlím o zvuku i spoustě dalších věcí. Taneční hudba na party je hlavně o zábavě nebo energii, zatímco moje deska je víc poslechová, musí splňovat jiné kvality.
Jaké kvality? Desku Pocustone jste piloval dva a půl roku...
To přeháním, zkrátka jsem se snažil vše do detailu dotáhnout a také jsem v této práci pomalejší. Důležitá kvalita je hledání sebe. Muzika musí být natolik svébytná, abych v ní našel svůj otisk. Další věci jsou jakoby za tím.
Proto jste nahrál zvuky z vlastního pokoje nebo tóny hraček?
Ano. Když člověk vytváří vlastní stopu, musí po ní jít i tímto způsobem. Ale to byla jen jedna z možností. Z každého nástroje se dají vyloudit zajímavé zvuky. Například jsem si hrál s ořechy, jeden z nich byl otevřený, vypadlo z něho jádro a měl skvělý dutý zvuk. Když se kutálel po podlaze, znělo to ve zpomalení jako šum korálových útesů. To mě baví, i když člověk musí přesně vycítit, zda se takové snímky dají použít do muziky.
Děláte ve srovnání s klasikou primitivní hudbu?
Hudba přírodních národů je třeba primitivní, minimalistická, ale to neznamená, že postrádá kvalitu. Z hlediska vážné hudby je moje muzika možná hloupá. Ale já dělám věci, kterými se umělec z oblasti vážné hudby obvykle nezabývá.
Například?
Nevytvářel jsem melodie přímo. Nahrál jsem si půl hodiny improvizace na klarinet, pomocí které jsem hledal nějakou melodii. Při tom třeba něco přepísknu nebo se objeví šum, a právě to mě zajímá. Z půlhodinové improvizace jsem vystříhával momenty, které se mi líbily, a skládal je do vrstev, které pak vytvořily melodii. To by klasický hráč na klarinet asi neudělal.
Chcete se dopracovat k náročnosti, která se by se přiblížila vážné hudbě?
Jde to, ale není to směr, který mě zajímá. Je mi jedno, jestli hudba bude vypadat hloupě, nebo inteligentně, když vyjádřím vše, co jsem do ní chtěl dostat.
Jaká bude hudba budoucnosti?
Kdybych to věděl, vrhl bych se daným směrem. Možnost objevů je v tom, že se rozšíří prostor, do kterého může hudba vstupovat. A to je možné dvěma směry. Buďto se hudba spojí s něčím, co už existuje, anebo se objeví prostor v rámci nějakého dalšího média. Navíc člověk může působit v mnoha médiích a ještě je dokáže kombinovat. To se děje ve výtvarném umění i v hudbě.
Proto nyní studujete multimédia na Akademii výtvarných umění?
[/OTAZKA_HOVOR]<CS9.2>Souvisí to s tím. O muzice přemýšlím vizuálně. Celý rok jsem si maloval hudbu, ale to není nic nového. Mě zajímá prostor internetu, kde se spojuje hudba s obrazy. Tam se hodně věcí děje, a jistě i bude dít.