Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Firkušného klavírní festival pozlatila francouzská víla

  16:08aktualizováno  16:08
Čtyři tuzemští i zahraniční pianisté vzdali hold legendárnímu Rudolfu Firkušnému. Zlatý hřeb nového pražského festivalu přišel nakonec s koncertem mladé Francouzky Lise de la Salle.

Francouzská klavíristka Lisa de la Salle | foto: Marco Borggreve

Připomenout českého klavíristu, jehož přínos není u nás stále doceněn, je rozhodně dobrý nápad. Stojí za ním Pražské jaro, které letos poprvé uspořádalo podzimní minifestival věnovaný klavíru. Pozvalo čtyři pianisty různých generací i temperamentů.

Festival Rudolfa Firkušného

24.-30. listopadu 2013

Místo konání: Rudolfinum, Praha

Hodnocení: 75 %

Festival sice není soutěž, nicméně kdyby byl, pomyslnou bramborovou medaili by si odnesl Maďar Dénes Várjon. Přivezl sice atraktivní program, složený z Beethovena, Janáčkova cyklu V Mlhách, Bartókových Maďarských rolnických písní a Lisztovy veleobtížné Sonáty h moll, ale kromě technické zralosti vlastně nenabídl nic pozoruhodného. Na to, jak rozdílné jednotlivé kusy jsou, vyzněly spíše stejně. Várjon umí všechno dobře zahrát, což jistě není málo, ale na současnou špičku to nestačí.

Mezi Emanuela Axe a Lukáše Vondráčka by se mohlo rozdělit stříbro. A to přesto, že jde o nesouměřitelné osobnosti. Tichý, nenápadný, ale především zkušený matador Ax je zcela ponořený do sebe i do klavíru. Ve skladbách Beethovena a Brahmse si šlo vychutnat spoustu jemností i bohatý úhozový rejstřík. Je to hra básnivá, introvertní, možná až příliš neokázalá.

To Lukáš Vondráček je opak - živelný talent bez technických hranic, jenž od prvního tónu ohromil intenzitou, kterou vkládá do všeho. Méně to slušelo Haydnovi nebo Třem českým tancům od Martinů, daleko více Sonátě f moll dvacetiletého Johannesa Brahmse a především Sonátě č. 7 Sergeje Prokofjeva, kterou Vondráček zařadil namísto původně ohlášených Rachmaninových Variací na Corelliho téma. Temná, emocionální, explozivní skladba, jedna z autorových tak zvaných Válečných sonát, komponovaných na pozadí války i stalinského teroru, patřila k vrcholům festivalu. Vondráčkův atletický, bouřlivý styl hraní je dechberoucí, skrývá se v něm však riziko, že se časem oposlouchá, pokud nebude ozvláštněn něčím dalším.

To mladá francouzská pianistka s ruskými předky Lise de la Salle už dnes ve své hře spojuje energii, šarm, oduševnělost i poetičnost. Étericky působící blondýnka má nebývalou fyzickou sílu, umožňující jí hrát mocné tóny, aby se vzápětí ztišila do něhou dýchajících frází. Zdánlivě nenáročným Dětským scénám Roberta Schumanna dala přesnou dávku prostoty, líbeznosti a zpěvnosti. Ve Fantazii C dur téhož autora pak předvedla nervnější, vyhrocenější výraz a z Prokofjevovy suity Romeo a Julie vytěžila spoustu efektu i niternosti. Proto jí patří zlato.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.