Ze seriálu Vinyl

Ze seriálu Vinyl | foto: HBO

HUDEBNÍ TIPY: Revenant, Birdman, Vinyl a jejich zvukové stopy

  • 1
Filmový soundtrack je specifická disciplína, existují mnozí jejich sběratelé a fanatičtí příznivci. Patří mezi ně i režisér Iňárritu a není divu, že ve svých filmech na hudební stránku dbá. A Martin Scorsese, známý rockový fanoušek? Pochybuje někdo o jeho hudebním vkusu?

The Revenant

The Revenant (Warner Music)
K filmu, o němž se v posledních měsících mluvilo snad nejvíce, který v české verzi nese prapodivně hybridní název Revenant Zmrtvýchvstání a za nějž se Leonardo DiCaprio dočkal vytouženého Oscara, napsal hudbu japonský skladatel Ryuichi Sakamoto. Pro režiséra Alejandra G. Iňárritu to byla vytoužená spolupráce. Sakamota prý obdivuje už od jeho prvního filmu Veselé Vánoce, pane Lawrenci, kde hrál hlavní roli David Bowie. Hudba k Revenantovi je minimalistická – ne však ve smyslu reichovsko-glassovském, nýbrž po stránce instrumentace a motivů. Po pravdě, asi bude fungovat spíš jako kulisa nebo jako suvenýr z návštěvy kina.

Vinyl

Vinyl (Warner Music)
Seriál z produkce Martina Scorseseho a Micka Jaggera je nadupaný hudbou 70. let. Stylový mišmaš má v kontextu děje logiku. Najdeme tady ukázky dobové černé hudby, tedy třeba Ruth Brown, Otise Reddinga či The Meters. Vedle toho sedmdesátkový bílý rock, ať už ten vycházející z rhythm and blues jako u Mott The Hoople nebo Foghat, či progresivní jako v případě slavné syntezátorové instrumentálky Edgara Wintera Frankenstein. A pak jsou tu písničky vzniklé přímo pro seriál. Nejzajímavější je nahrávka „punkové“ kapely Nasty Bits, kterou se zpívajícím Jamesem Jaggerem tvoří ex-členové Sonic Youth a další zajímaví muzikanti.

Birdman

Birdman (Warner Music)
S lehkým zpožděním se na českém trhu objevil i soundtrack k dalšímu Iňárrituovu filmu. Nahrávka se skládá ze dvou částí, Ta první je dílem jazzového bubeníka Antonia Sáncheze. Tedy hudebníka, který hraje a nahrává nejen v rámci vlastních projektů, ale také po boku, respektive za zády Pata Methenyho, Chicka Corey, Garyho Burtona a dalších. Hudbu k Birdmanovi nemohl pojmout jinak: jeho dílem je šestnáct bubenických a perkusistických skladbiček, převážně miniatur, které v souladu s filmem, jeho obrazovou složkou, výborně fungují. Zbytek alba tvoří klasická hudba ve filmu použitá: Mahler, Čajkovskij, Rachmaninov, Ravel a Adams.