Emil Filla - Hlava muže s cylindrem,1914

Emil Filla - Hlava muže s cylindrem,1914 | foto: REPRO GALERIE ZDENĚK SKLENÁŘ

Fillův žák Grygar dokazuje, že je objevnější než jeho učitel

  • 0
V pražské Galerii Zdeněk Sklenář je vystavená na první pohled zvláštní kombinace – jediné dílo Emila Filly nazvané Hlava muže s cylindrem z roku 1914 čelí souboru akustických kreseb Milana Grygara a videím z jeho tří akcí.

Spojení těchto dvou známých českých autorů je však nejenom logické, ale i pozoruhodné a objevné. Grygarovy akustické kresby jsou totiž k vidění poprvé, i když od jejich vzniku uplynulo už čtyřicet let.

Logické je jejich spojení nejenom v tom, že Grygar byl Fillův žák, ale i v inspiraci s hudbou a zvukem – zatímco Filla na svých kubistických obrazech často a rád zachycoval hudební nástroje, Grygar v šedesátých letech vytvořil zvukovou kresbu. Uvědomil si souvislost mezi zvukem a časem, zvuk je mu tím, čím je malíři barva.

Kreslící slepice

Přitom rozhodně nejde o hudbu, spíš o vizuální pojetí zvukových stop, polyfonii, fascinaci rytmem. Grygar obtiskoval zvoneček, kreslil hřebenem na sbírání borůvek či vytvářel kresbu pomocí mechanických hraček.

Z výstavy Emil Filla a Milan Grygar

Právě na záznamu akce Živá kresba skáčí barevné slepice – hračky, kterým autor coby kouzelník vkládá do zobáčků zapálené sirky. Na principu náhodného záznamu tak na papíře pod hračkami vzniká kresba uhlíkem.

Přestože je Emil Filla známějším z dvojice, může být paradoxně to, co vystavuje Grygar, objevnější. Filla "jen" přejal kubistické principy, zatímco Grygar v období vzniku geometrické abstrakce objevil něco zcela nečekaného.

 Z výstavy Emil Filla a Milan Grygar

Unikátním dokladem toho je i video zachycující koncert bubeníka hrajícího podle hmatové partitury – Grygar obtiskoval své prsty a podle jejich náhodného rozložení na notových linkách hudebník bubnuje. Grygara v roce 2001 pozvali do newyorského Drawing centra, kde jeho performance sklidily nečekaný úspěch. U nás o nich ví málokdo.

Ke každé z vystavených akustických kreseb je v galerii připojený i přehrávač zvukového záznamu, takže je paralelně možné nejenom sledovat obraz, ale poslouchat i záznam jeho vzniku – tedy zvuk točící se káči, skřípání pera, cinkání zvonečku.

Milan Grygar je známý také jako grafický designér a autor mnoha desítek filmových plakátů.V Galerii Zdeněk Sklenář je k vidění překvapivá konfrontace i polozapomenuté období české vizuální kultury.


Emil Filla a Milan Grygar
Galerie Zdeněk Sklenář, Praha.
Výstava trvá do 14. listopadu
HODNOCENÍ MF DNES 80 %