Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Figarova svatba je plná vášní a běsů

  3:23aktualizováno  3:23
Inscenace Mozartovy Figarovy svatby byla jedním z vrcholů loňského Salcburského festivalu. Zazněla v rámci monstrózního projektu Mozart 22, který obsáhl všechna skladatelova jevištní díla, a posléze byl vydán i na kompletu DVD.

Z opery Figarova svatba na festivalu v Salcburku | foto: archiv

V těchto dnech se v Salcburku chystá premiéra obnoveného nastudování této inscenace, tentokrát v částečně obměněném obsazení. Na DVD je pochopitelně k vidění původní sestava, jejíž výkony obrazový záznam přibližuje vskutku detailně.

Lze se tedy přesvědčit, že všichni sólisté přesně a s velkým nasazením naplňují koncepci mladého režiséra Clause Gutha, která jde záměrně proti komickému charakteru opery, přesněji řečeno proti „komickému“ ve smyslu „hlavně co nejvíc gagů, aby byla sranda“.

Podle Gutha je Figarova svatba natolik vizionářským dílem zkoumajícím hlubiny lidské duše, že od ní lze načrtnout linku až k Ibsenovi, Strindbergovi nebo Ingmaru Bergmanovi. Děj přenesl někam na konec devatenáctého století, na široké schodiště velkého, přízračně působícího domu, na němž se střetávají postavy zmítané skrytými posedlostmi, vášněmi a pochybnostmi.

Z této freudovské analýzy běsů skrývajících se za uhlazenou fasádou měšťanského života, vyvstává zvláště výkon barytonisty Boje Skovhuse, který Almavivu hraje jako upjatého, chorobně nervózního muže středního věku.

Ale i u ostatních postav lze tušit temné povahové podtóny, dokonce i u komorné Zuzanky v podání Anny Netrebko. Režisér ještě přidal postavu amorka s křidélky, který více či méně ústrojně prochází dějem, tu jako ochránce, tu jako trýznitel. Almaviva třeba zpívá svou árii s představitelem amorka na ramenou!

Člověk se sice neubrání pochybnostem, zda společenskou situaci, v níž tvořil Mozart, lze tak snadno obejít až k Bergmanovým filmům. Avšak vedle jiných, trapně aktualizovaných či povrchně vulgárních a fraškovitých inscenací Figarovy svatby si Guthova práce rozhodně zaslouží uznání jakožto seriózní názor.

Výjimečným pojetím se vyznačuje i nastudování dirigenta Nikolause Harnoncourta. Jeho vyhraněný tempový plán upoutá už od předehry, provedené neobyčejně pomalu, ale ani na okamžik nudně.

S názory režiséra, dirigenta i sólistů se ostatně každý může seznámit. DVD totiž obsahuje i bonusový dokument o přípravách inscenace.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dramatik a herec Sam Shepard
Zemřel Sam Shepard, dramatik a herec nominovaný na Oscara

Ve věku 73 let zemřel americký dramatik, scenárista, herec a hudebník Sam Shepard. Za drama Pohřbené dítě z roku 1979 získal Pulitzerovu cenu, za roli ve filmu...  celý článek

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.