Festivalový glosář Jana Kastnera
Všechny články najdete ZDE
Nebudou dávat návštěvníci festivalu přednost přímým přenosům ze zápasů před filmovými obrázky, které sice také nesou název pohyblivé, ale s rychlostí fotbalistů se nedají srovnávat?
Nebylo by lepší přenášet na velké plátno Velkého sálu přímé přenosy utkání našeho týmu, než nabízet přece jen „mrtvý“ a do cívek konzervovaný film? Běda. Vypadli jsme.
Fotbal se nevzdává. Nebyli jsme jediní, kdo byl ze šampionátu vyřazen. Nakonec kromě vítěze vypadnou všichni. Přesto kopaná nepřestává na festival působit.
Brazilský režisér Andrucha Waddington na uvedení svého festivalového filmu Dům v písčinách nepřijede. Natáčel totiž dokument o národní reprezentaci a teď s jeho aktéry pije pohár hořkosti do dna. Přesto festival o kopanou nepřijde. Přinejmenším díky dvěma dnes uváděným filmům.
Kritikové Variety se zhlédli ve finské FC Venus. Režisér Joona Tena se v komediálním duchu rozhodl vyrovnat s problematikou vztahu mužů a žen, konkrétně fotbalistů a nefotbalistek. Hráči sedmé finské divize chtějí na MS do Německa.
Pochopitelně, že jako diváci. Jejich ženy se rozhodnou uzavřít s nimi sázku: jestliže své muže v kopané porazí, ti nechají fotbalu. V opačném případě přestanou manželky reptat a výlet jim naopak zaplatí.
To íránský film Jafara Panahiho Offside už má na svém kontě Stříbrného medvěda z Berlinale. A dokazuje, jak je zdánlivě prosté dělat skutečné umění. Stačí si vzít několik nehereček, ruční kameru a vypravit se na kvalifikační zápas Írán versus Bahrajn.
Zdánlivě jde „pouze“ o příběh několika dívek, jimž se nepodaří proniknout do hlediště, neboť ženy na sportovní stadióny nesmějí. Během necelých devadesáti minut si zamilujete nejen tu skupinku zadržených dívek, ale i jejich vojenské věznitele či hledající příbuzné.
Člověčinou naplněný příběh s minimem vynaložených prostředků, ale s maximem porozumění, před námi rozloží celou složitou situaci státu potýkajícího se nejen se zažitými náboženskými předsudky, ale i s faktem pronikání moderní doby do ní. Fotbal se dá oželet. Tenhle film ne.
Dvě díla dvou kultovních tvůrců jsou uváděna pouze jedinkrát, a to souběžně. Světla soumraku Fina Akiho Kaurismäkiho a Krajina přílivu Američana Terryho Gilliama. Leč oba jdou do české distribuce.