V konkurenci bude na Fringe (3.-25. srpna) o pozornost bojovat i pět českých divadel. Jde o dosud nejvýraznější českou účast na prestižním festivalu.
V improvizované scény se v Edinburghu proměňují všechny jen trochu vhodné prostory - od kaváren přes nafukovací stany až po kostely. Fringe nabízí na dva tisíce představení, jež by měly nalákat kolem milionu a půl návštěvníků. Češi se dokázali prosadit, ceny si v minulých letech odnesly soubory Teatr Novogo Fronta a Farma v jeskyni.
V Edinburghu se poprvé uvede režijní duo Skutr s inscenací Plačky, divadlo Adriatic a jejich polárnická show Polaris, taneční skupina DOT504 s inscenací Holdin’ fast a brněnské Divadlo Neslyším s pohádkami pro děti včetně příběhů kutilů Pata a Mata. Opětovně se do Edinburghu vrací Teatr Novogo Fronta - letos s novinkou Phantomysteria.
Dobrá adresa se počítá
Minipřehlídku českého divadla organizuje České centrum v Londýně, které tak zhodnotilo dvouletou práci a přípravy. O úspěchu na Fringe rozhoduje řada faktorů včetně těch "mimouměleckých" - jednoduchost a rychlá "demontáž" scény. V Edinburghu se totiž na jednom místě hraje až sedmkrát denně a soubory mají na střídání i méně než dvacet minut.
Překážku nesmí tvořit ani jazyk, třeba je také odhadnout atraktivitu kusu pro zahraniční publikum. Cení se originalita, vyzrálost a srozumitelnost. Klíčem je však výběr správného místa, kde se bude hrát. Základem je blízkost centru či prestižní adresa, která zaručuje návštěvnost sama o sobě. V případě českých souborů jde o sály, jejichž kapacita kolísá mezi padesáti a šesti sty sedadly.
České centrum v Londýně proto přizvalo provozovatele lokací ke konzultaci. Do české přehlídky mluvili i Britové. "Divadlo je do Edinburghu těžké prosadit: pokud není dobré, na zemi původu nezáleží. Je však pravda, že nalézt v Česku několik souborů, které mají mezinárodní ambice, šanci uspět, momentálně zajímavé představení a jsou navíc ochotny zůstat v Edinburghu měsíc a podílet se na nákladech, není jednoduché," vysvětluje ředitel londýnské pobočky českého centra Ladislav Pflimpfl.
Účast českých souborů na Fringe festivalu podpořilo ministerstvo kultury i další organizace, přesto musí do vlastní kapsy sáhnout i ansámbly. Na festival se totiž může přihlásit prakticky každý, ale hradí si náklady od pronájmu prostor po ubytování, peníze stojí i přihláška. Na oplátku si divadla nechávají tržby ze vstupenek. Investice do minimálně třítýdenního pobytu na Fringe se divadlům obvykle vyplatí - úspěch otevírá šance na mezinárodní kariéru.
Své o tom ví divadlo Farma v jeskyni, které se před dvěma lety stalo místní senzací a posbíralo hned čtyři ceny. Specifická je účast brněnského Neslyším, o jehož cestě do Edinburghu se České centrum dozvědělo pozdě na to, aby poskytlo finanční a organizační podporu. "Rozhodli jsme se soubor podpořit alespoň zajištěním části dopravy scény a zařazením jejich představení do kampaně, která českou přehlídku doprovází," dodal Pflimpfl.
S Pratchettem i "provokatéry"
Neméně pozoruhodnou událostí edinburského léta je i Mezinárodní knižní festival (9.-25. srpna), který navštěvuje zhruba čtvrt milionu lidí. Letos si nadto připomene pětadvacáté výročí svého založení, které oslaví mimořádným programem o sedmi stech padesáti představeních a osmi stech autorech.
Mezi nimi nechybí letošní šedesátník a legenda fantasy Terry Pratchett, autor Satanských veršů Salman Rushdie, provokativní prozaik Chuck Palahniuk či nejznámější kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová.
Paradoxně literární hvězdy v Edinburghu asi trochu zastíní celebrita převážně filmová - Sean Connery, který přehlídku ukončí. Proslulý herec vystoupí ve svém rodném městě přesně v den svých osmasedmdesátých narozenin (25. srpna) a uvede tu novinku Být Skotem (Being A Scot), kterou napsal s filmařem Murrayem Grigorem. Conneryho představení je již beznadějně vyprodáno.
Na rozdíl od divadelního festivalu se na tom literárním zřejmě neblýskne žádný Čech - alespoň ho zatím neuvádí hlavní program. Až na pár výjimek (např. Havel, Topol, Viewegh) se českým autorům nedaří prosadit své knihy do anglického překladu, s nímž by měla prezentace v Edinburghu - a náklady na ni - smysl.