Festival Respect byl ve znamení kontrastů

Pro festival Respect, jehož sedmý ročník proběhl o víkendu na pražském ostrově Štvanice, je v poslední době velmi typický kontrast minulosti a přítomnosti, prezentace různých muzikantských pojetí od syrových kořenů k syntéze tradiční a populární hudby.

V sobotu však bylo těch kontrastů až příliš. Přehlídku zahajovala francouzsko-palestinsko-izraelská čtveřice Des Voix, Des Déserts. Oba Francouzi - saxofonista a kontrabasista - se svou hrou spíše přibližovali blízkovýchodním kořenům izraelského mandolinisty a arabského loutnisty, než aby vytvářeli nějakou fúzi.

Jejich introvertní, na virtuózních instrumentalistických výkonech založená hudba se ostře lišila od následující anglicko-indické sestavy Sister India. Jejím srdcem je DJ Ritu čili Rita Khurana, která na pódiu míchala nahrávky z gramofonových desek a kompaktních disků.

Občas ji doplňovali hráči na tabla a buben dhol, zpěvačka a rapper, nejvíc však pódiu dominovali tanečníci. Vystoupení čerpalo z pozoruhodných nahrávek, často však působilo lacině a hodilo by se spíš někam do klubu. Publikum ostatně víc roztancoval další z účinkujících, hráč na dvouřadý knoflíkový akordeon Joaquín Díaz.

Pochází z Dominikánské republiky, dnes žije v Montrealu a do Prahy přijel s baskytaristou a třemi hráči na perkuse. Jeho vystoupení ve středoamerickém stylu merengue bylo rozhodně vzrušující, ke konci však znělo trochu jednotvárně.
Shane MacGowan, hvězda festivalu, byl poněkud dezorientovaný.

Když vevrávoral na pódium, nevěděl ani, v jaké zemi se právě nachází, a co hůř, občas zjevně netušil, jakou píseň právě zpívá. Vzhledem k tomu, že se z jeho bezzubých úst linulo pouze nesrozumitelné huhlání střídané neartikulovaným řevem, bylo to beztak jedno.

V průběhu koncertu se hudba zlepšovala; MacGowan se od svých poněkud střízlivějších spoluhráčů ze skupiny The Popes dozvěděl, kde je (zjevně tím byl upřímně překvapen), a občas vyluzoval zvuky, které by se při troše dobré vůle daly označit za zpěv. V průběhu vystoupení se našly celkem vyvedené momenty (například písně Dirty Old Town nebo Streams Of Whiskey), ale jinak vystoupení jednoduše odpovídalo očekávání.

Nejsmutnější na tom je fakt, že MacGowan je dnes atrakcí spíš pro svůj pověstný alkoholismus než pro matné zbytky kdysi tak jedinečného talentu. Kdyby přijel střízlivý, asi by tím zklamal nejvíc - přinejmenším tu skupinku posluchačů u pódia, která se během koncertu rozkošnicky polévala pivem. Ze všech sobotních účinkujících měl MacGowan jednoznačně největší úspěch, musel dlouze přidávat. Otázkou zůstává, zda je to zároveň úspěch festivalu Respect.

Shane MacGowan se proslavil s kapelou The Pogues, poté si založil formaci The Popes.