Festival pomalu vrcholí, porota však mlčí jak sfinga

Karlovarský filmový festival smrká, kýchá, pokašlává a šustí prázdnými obaly od aspirinů. Chladné počasí venku a klimatizace uvnitř festivalového paláce Thermal vytvořily vražednou kombinaci, jež spolehlivě a demokraticky kosí hvězdné hosty stejně jako diváky či členy štábu. Nadšenci tábořící na venkovním betonovém pódiu včera vylézali ze spacích pytlů do pošmourného jitra s teplotou sedm stupňů Celsia. A přesto to nevzdali. Do zítřejšího vyhlášení vítězů vydržíme, huhlají statečně do kapesníků.

Na dnešek zbývají porotě už jen dva soutěžní snímky, íránská Nevěsta ohně a britská Nora, k níž včera do Varů přijela dámská delegace - režisérka Pat Murphyová a představitelka hlavní role Susan Lynchová, jež si zahrála například s Tomem Cruisem v Interview s upírem a v tuzemsku právě natáčí po boku Johnnyho Deppa film Z pekla. Rozhodnutí poroty tudíž zůstává otevřené, členové poroty mlčí jako sfinga, a tak tipy na laureáty cen zůstávají v rovině spekulací. Probleskly pouze zvěsti, že porotu nenechalo chladnou "zlaté úterý" s brazilským příspěvkem Já, ty, oni a islandskými Anděly všehomíra. Ovšem od té doby se představily další zajímavé filmy.

Třeba maďarský Jadvižin polštář, ač se jeho děj odehrává takřka za humny, byl i pro tuzemské diváky zjevením přinejmenším etnografickým. Soukromé vášně ženy mezi dvěma muži totiž umístil do předválečné vsi osídlené silnou slovenskou komunitou. "Pocházím z takové vesnice v jihovýchodním Maďarsku," vysvětlil autor stejnojmenné knižní předlohy Pál Závada, "umístil jsem do ní svůj historický příběh a nakonec se tam natáčel i tenhle film. Dvojjazyčnost tu bývala naprosto přirozená, ovšem dnes už tady slovensky mluví jen málokdo." Režisérka Kristina Deáková postavila náladu snímku na absolutní věrnosti prostředí: "Nejenže vesničané vytvořili kompars, ale poskytli nám dobové oblečení, rekvizity, domácí nástroje, zkrátka všechno je naprosto autentické."

Chorvatská politická anekdota Duch maršála Tita, jejíž hrdinové lákají na postavu blázna, vydávajícího se za někdejšího vůdce, do zapadlého městečka ideově spřízněné turisty-pamětníky, představovala další vzácný ostrůvek smíchu. Když místní opráší rudé prapory a hvězdy, aby přilákali do hotelů zájezdy bývalých partyzánů, řídí se heslem Mysleme lokálně, konejme globálně, jehož autorství si přisvojil sám režisér filmu Vinko Brešan: "Nikdo méně šílený by takovou ptákovinu nevymyslel." Tvrdí však, že snímek nepěstuje nostalgii politickou, která je dávno mrtvá a hluboko pochovaná, nýbrž zcela lidskou nostalgii po starých časech. "Taky vzpomínám, jak jsem jezdil do italského Terstu kupovat si gramofonové desky a značkové džínsy, podobně se vrací duch módních doplňků či rokenrolu v nostalgických vlnách po celém světě. Tak můj film berou mladí, pro starší je to věc osobnějších emocí."

Indický Dům vzpomínek představila Aparna Senová, známá osobnost bengálského filmu, zde v úloze režisérky i herečky. Příběh o nerovném manželství, emancipaci a postiženém dítěti prý měl v Indii obrovský úspěch: "Ženám se asi líbil víc, pro mne však bylo důležité, když z kina vyšel pár, oba v slzách, a děkoval mi, protože také mají invalidní dítě," řekla režisérka. Dodala, že žena za kamerou již není v její vlasti vzácným jevem, nicméně indické režisérky se prý věnují spíše uměleckým klubovým dílům, kdežto hlavní komerční proud, onen pověstný Bollywood, jenž úspěšně čelí americkému Hollywoodu, zůstává doménou mužů.

Dánské psychodrama Docela blízko, v němž matka chrání svého autistického syna všemi prostředky před ústavní léčbou a nakonec i před podezřením z vraždy, se nemohl vyhnout srovnání se slavným americkým Rain Manem. "Rain Man je opravdu skvělý film, ale osobnost člověka stiženého autismem má mnoho stránek, takže jsme opravdu nemuseli nic opisovat. A také jsme si dali záležet na velice důkladné odborné přípravě. Hlavní představitel dokonce strávil několik dní s pacienty na autistickém oddělení. A právě tak herečka v roli jeho matky, které příběh předepisuje velmi vypjaté emoce, se chystala velmi pečlivě. Přitom jsme scény nezkoušeli, aby neztratily šťávu a energii," vysvětlil režisér Kaspar Rostrup.

Herečka Susan Lynchová přijela do Karlových Varů představit film Nora