Z inscenace Víra naděje láska

Z inscenace Víra naděje láska | foto: www.theater.cz

Festival německy mluvícího divadla chudne

  • 1
Dvanáctý ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka skončil v neděli večer nečekaně: odchod z festivalu oznámil jeden z jeho zakladatelů – dramatik Pavel Kohout.

Jako důvod uvedl hrozbu zániku festivalu – kvůli nedostatečnému financování a neochotě politických špiček vzít festival "za svůj".

V začátcích bohatý festival se skutečně pomalu přiřazuje po bok svým chudým českým příbuzným, zejména když německy mluvící divadlo patří v Evropě k těm nejdražším. Boj s financemi byl na letošním programu lehce znát.

Dvanáctý ročník patřil spíše k těm průměrným, přesto však přinesl nevšední zážitky. Jedním z pomyslných vrcholů se stala inscenace Víra naděje láska od Ödöna von Horvátha mnichovských Kammerspile v režii Stephana Kimmiga.

Sociální hru o dívce, kterou krize donutí k maličkému podvodu a "spravedlnost" posléze uštve k smrti, Kimmig umístil na holou bílou scénu se zadní stěnou z  igelitu.

Jeviště ozařuje ostré světlo klipovitě střídané několikavteřinovými zatmívačkami. Vzniká tak dojem laboratoře, či snad dokonce obřího mrazáku: však se také v úvodu  hrdinka snaží získat peníze tím, že anatomickému ústavu nabízí k prodeji vlastní mrtvolu.

Na podlaze jsou louže – do nich postavy padají, podkluzují jim nohy nebo si do mokra "kecnou": Kimmig tak vytváří  další významové roviny, voda navíc předznamenává tragickou smrt Alžběty.

Za osobní účasti autora, dramatika Petera Turriniho, festival uzavřela hra Můj Nestroy v podání vídeňského Theater in der Josefstadt.

Hra o nuzném životě vídeňského satirika a jeho nelehkém svazku s herečkou Marií Weilerovou je také výpovědí  o současném světě a divadle, o vítězném tažení zábavnosti. Režie inscenaci vypravila poutavě – panoptikem postav jako z Felliniho filmů a živou muzikou.