Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Feng – Jün Song: Ve zpěvu nacházím sama sebe

  13:04aktualizováno  13:04
Čínská operní zpěvačka a moderátorka televizního pořadu, Feng – Jün Song, si téměř hodinu povídala se čtenáři iDNES. On-line rozhovoru věnovala den volna - po koncertě se Slunečním orchestrem v pražském Paláci Akropolis a před reprízou inscenace Marné tázání nebes. Také proto byla část otázek směřována k práci. Na tu ohledně zpěvu paní Song odpověděla: "Ve zpěvu nacházím sama sebe, nebo si hledám svou bytostní polohu".

Záznam on-line rozhovoru s Feng-Jün Song najdete ZDE.


Představení Marné tázání nebes nazkoušel Jan Antonín Pitínský pro divadlo Archa. Vzhledem k poškození divadla záplavami se inscenace tentokrát představí ve Státní opeře Praha. Má z toho Feng – Jün Song trému? "Trému nemám, spíš mám obavu, že se budeme muset herecky a scénicky přizpůsobit prostoru", napsala v on-line diskuzi.

Feng-Jün Song zde hraje nejen hlavní roli, ale je i odbornou poradkyní celého projektu. Představení vzniklo v rámci doprovodného programu výstavy Sláva barokní Čechie a nese podtitul "barokní čínérie". Hra je setkáním současné kultury s tajemným a fascinujícím světem pekingské opery a barokního divadla.
Více o Marném tázání nebes čtěte ZDE.

V hudbě Feng-Jün Song propojila lidové písně zemí Dálného východu zpívané technikou pekingské opery s muzikou Slunečního Orchestru, který je inspirován latinsko-americkými, africkými a jazzovými prvky. Projekt má na svém kontě CD, které v loňském roce vyšlo pod hlavičkou Faust Records a nese název Sun Meets Song.

Feng-Jün Song vyrůstala v severní Číně, ve městě Ťia-mu-s´. Od svých osmi let se učila pekingskou operu. Pak se stala dlouholetou osobní žákyní u paní Šang Chuej-min, následovnice školy Šang, jedné ze čtyř největších škol pekingské opery ženského typu. Již jako členka dětského pěveckého a tanečního souboru se v ČLR zúčastnila mnoha soutěží a získala řadu cen.

Od roku 1985 žije trvale v Čechách. Je doktorkou filosofie v oborech komparativní lingvistiky a frazeologie. Dlouhodobě vyučovala zpěv a pohyb na Státní konzervatoři Jaroslava Ježka a stále spolupracuje s různými pražskými a brněnskými uměleckými školami.

Vstupenky na koncert

V předprodeji:
Palác Akropolis (199 Kč)
V agentuře Key Production (199 Kč)
V síti Ticketpro (230 Kč)
Na místě:
249 Kč
V letech 1994 – 1996 spolupracovala a účinkovala v kulturních pořadech v Českém rozhlase a v rámci těchto pořadů vysílala sama nazpívané árie pekingské opery a čínské a i jiné východoasijské lidové písně. Jak pořady, tak písně získaly velký ohlas. Od roku 1995 začala koncertovat jako sólistka. Spolupracuje s řadou vynikajících čaských i zahraničních muzikantů a hudebníků. Díky jejich společné práci vznikly projekty žánru World Music a také projekt hudby vážného charakteru. V současné době se vedle pedagogické činnosti a účasti na různých hudebních a divadelních projektech věnuje intenzívně sólovému koncertování.

Vokální projev F. J. Song se těžko řadí pod konvenční škatulky či žánry. Vychází z čínské tradiční opery ("si-čchü", především pekingské opery "t´ingsi"), čínské lidové hudby (min-ke a min-jüe), klasické čínské hudby (ku-jüe). Sbírá a zpracovává i orientální lidové písně jiných oblastí (tibetské, mongolské korejské, japonské, indonéské atd.) a jiné příbuzné motivy. Zkoumá a technicky srovnává východní etnickou hudbu se západní, experimentuje a improvizuje na motivy orientální etnické hudby, čínské opery a hudby jiných světových odlišných etnických skupin, inspiruje se také z různých hudebních žánrů (jazz, rock i pop...).
 
V roce 1995 společným koncertem s jazzmanem Alanem Vitoušem získali druhou cenu "stříbrný zvon" na V. Mezinárodním festivalu rozhlasových hudebních programů v Šanghaji a ve stejném roce získali zvláštní cenu na Prix Bohemia rozhlasových skladeb v Poděbradech.
 
Sama považuje svůj vokální projev za kosmopolitní a domnívá se, že hudba vibruje tělem a čistí duši, je bez hranic a dává duchu lehkost. Hudba lidi spojuje bez ohledu na jejich rasu a barvu, věk, pohlaví, společenské postavení... Možnosti hudbou skýtané jsou bezbřehé.

Současné hudební projekty

1. Feng-Jün Song a folkjazz


Pásmo čínských lidových písní z nejrůznějších lokalit Číny, z různých etnických skupin žijících na čínském území, od mrznoucí čínské Sibiře (Mandžusko) až po tropické čínské jižní provincie, od Východočínského moře až po sněhem zakrytou střechu světa: chanské lidové, tibetské lidové, korejské lidové, mongolské lidové, waské lidové, tchajwanské horalské a i lidové písně z jiných asijských zemí:japonské, indonéské apod. doprovází folkjazzový orchestr čtyř citlivých hudebních duší.

Helena a Jiří Vedralovi, mají zkušenosti z hudby vážné, folku, jazzu i rocku.
Helena - housle, barytonové housle, viola, zpěv
Jiří - kytara, mandolina, kobala, flétny, zpěv
Martin Smolka - skladatel současné vážné hudby, také improvizuje a hraje na klavír, cembalo a kytaru.
Tomáš Ondrušek - multi-perkusista a bubeník. Hraje na stovkách bubnů vlastní výroby.
Spontánnost a vitalita se tu skloubí s něhou a citem.

2. Feng-Jün Song a etnojazz - Sluneční orchestr


Unikátní spojení čínské operní pěvkyně F. J. Song, používající nenapodobitelnou techniku zpěvu, a tria Sluneční orchestr, v jehož hudbě jsou slyšet inspirace etnickými vlivy od brazilské, africké, arabské hudby, až po meditativní plochy dálného severu. Společné koncerty jsou důkazem o úžasných možnostech komunikace pomocí hudby. Čínské, tibetské, mongolské, korejské a japonské písně se s překvapivou samozřejmostí snoubí s divokými africkými rytmy, nebo brazilskou sambou. Kdo neslyšel, neuvěří...

Sluneční orchestr - trojice předních vitálních českých muzikantů.
Miloš Vacík - bubny, etnické bubny a perkuse.
Aleš Kudela - soprán saxofon, klarinet, flétny a píšťaly
Fredrik Janáček - kontrabas, kytara, loutna a mandolína

3. Feng-Jün Song a multijazzman Alan Vitouš


Výběr árií z pekingské opery a čínských lidových písní z nejrůznějších lokalit Číny, různých etnických skupin žijících na čínském území. Chanské lidové, tibetské lidové, korejské lidové, mongolské lidové, waské lidové apod. podbarvuje a dokresluje přední český jazzman Alan Vitouš svou obrovskou "etnickou kuchyní" perkusí a nejrůznějších etnických bubnů. Oba interpreti svým svérázným hudebním projevem dokáží vytvořit tajemnou atmosféru, při které vládne napětí a dramatičnost.

 

Feng-jün Song.

Feng-jün Song.

Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Primavera Sound 2014: Arcade Fire
RECENZE: Arcade Fire v novince vsadili na retro, závěr trochu nudí

Přízeň, kterou si kanadská kapela Arcade Fire získá svou aktuální deskou u posluchačů, se asi bude lámat podle toho, jak kdo má, nebo nemá rád „osmdesátkový“...  celý článek

Záběr z festivalu Brutal Assault 2017
Brutal Assault hlásí rekordní návštěvu, metalisté udělili lepší dvojku

Na metalový festival Brutal Assault, který v neděli skončil v areálu pevnosti v Josefově na Náchodsku, dorazilo rekordních zhruba 20 tisíc návštěvníků. Ti v...  celý článek

Edgar Wasser (Hip Hop Kemp 2017)
Z Hip Hop Kempu se na poslední chvíli omluvil raper Common

Letošní ročník festivalu Hip Hop Kemp, který se konal na hradeckém letišti, přilákal do areálu zhruba sedmnáct tisíc milovníků hip hopu. Divákům se představilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.