Feng-jün Song představí techniku pekingské opery

Poslední koncert před letními prázdninami v rámci letošního festivalu United Colours Of Akropolis představí čínskou zpěvačku žijící v Čechách Feng-jün Song. Ta exkluzivně vystoupí s projektem Horská karavana. A protože podtitulem vystoupení 20. června 2002 v pražské Akropoli je Druhá čajová sklizeň, bude v tomto duchu nejen vybudována scéna, ale pořadatelé připravili i ochutnávku vzácných čínských čajů. Jako host zahraje skupina Muziga.

Na koncertě zazní čínské, tibetské, korejské, mongolské, indonéské, kazašské a další východně etnické písně zpívané ojedinělou technikou pekingské opery, kterou Feng-jün Song ovládá.

O hudební doprovod se postarají Martin Smolka – jeden z čelních českých skladatelů současné české hudby a manželé Helena a Jiří Vedralovi - představitelé české alternativní scény, kteří mají bohaté zkušenosti s žánrově nespoutanými úpravami lidové hudby.

Feng-jün Song se narodila a vyrůstala v severní Číně. Od svých osmi let se učí pekingskou operu, kterou v Číně také vystudovala. V Čechách, kde trvale žije od roku 1985, absolvovala Filozofickou fakultu - je doktorkou filosofie v oborech komparativní lingvistiky a frazeologie.

Dlouhodobě vyučovala zpěv a pohyb na Státní konzervatoři Jaroslava Ježka a stále spolupracuje s různými pražskými a brněnskými uměleckými školami. Kromě výuky se Feng-jün Song věnuje mnoha hudebním a hereckým aktivitám.

Skupina vystoupí ve složení

Helena Vedralová
housle, barytonové housle, viola, zpěv
Jiří Vedral 
kytara, mandolina, kobala, flétny, zpěv
Martin Smolka
klavír, cembalo a kytara
Díky její spolupráci vznikl například úspěšný projekt Marné tázání nebes – evropské hudební baroko s prvky pekingské opery, kde pod režijním dohledem J. A. Pitínského vytvořila zároveň hlavní roli. V loňském roce natočila také studiové album Song Meets Sun, na kterém hudebně spolupracovala se Slunečním orchestrem. 

Vokální projev Feng-jün Song se těžko řadí do jakýchkoli škatulek či žánrů. Pěvecky se pohybuje v širokém hlasovém rozsahu, od sopránu až po alt. Technicky vychází z čínské tradiční opery, čínské lidové hudby a klasické čínské hudby. Sbírá a zpracovává i orientální písně jiných oblastí (Tibet, Mongolsko, Indonésie…), inspiruje se však z různých hudebních žánrů – jazz, rock.

To, že se Song vydala cestou world music, která v jejím případě tvoří jakýsi most mezi pradávným Orientem a současnou Prahou, má z velké části na svědomí Alan Vitouš. S tímto multijazzmanem pořídili nahrávku, která byla na V. mezinárodním festivalu rozhlasových hudebních stanic v Šanghaji v roce 1995 oceněna Stříbrným zvonem.

Projekt Horská karavana existuje již 4 roky, stejnojmenná deska vyšla v minulém roce (Horská karavana, Black Point, 2001).

Feng-jün Song.

Feng-jün Song.