Caryl Churchillová: Řada (Ladislav Frej a Pavel Batěk)

Caryl Churchillová: Řada (Ladislav Frej a Pavel Batěk) - Řada. Ladislav Frej jako starý Salter a Pavel Batěk, který v inscenaci Caryl Churchillové ztvárnil všechny tři jeho syny. | foto: Divadlo na Vinohradech

Feminismus a strach z klonování

Caryl Churchillová, první dáma soudobého britského dramatu, vstupuje triumfálně na českou scénu: dvě divadla v rychlém sledu za sebou uvedou její hry Řada a Prvotřídní ženy. Pouhé dva roky starý je první jmenovaný titul, který má dnes premiéru ve zkušebně Divadla na Vinohradech.

Komorní Řadu nastudoval mladý režisér Ewan McLaren a obsadil do ní Ladislava Freje a nadějného absolventaDAMUPavla Batěka. Vinohradská scéna tak o den předběhne Národní divadlo a uvede Churchillovou poprvé na české jeviště.

Národní divadlo sáhlo po textu starším, Prvotřídních ženách z roku 1982, kdy byla britskou premiérkou Margaret Thatcherová. Hru o šestnácti ženských rolích, které si zahraje jedenáct hereček, uvede divadlo v režii Jiřího Pokorného poprvé zítra.

Oba texty mají téhož překladatele, Františka Frölicha. Zatímco Řada přináší až detektivní zápletku a zabývá se otázkou, co všechno zmůže genetické inženýrství, Prvotřídní ženy bývají označovány za feministickou hru.

"Hru jsme nevybírali podle kritéria, že divadlo je plné hereček, které potřebují pěkné role," řekl šéf činohry ND Michal Dočekal. Prvotřídní ženy totiž zapadají do linie politických témat, a navíc předznamenávají sezonu příští, která bude věnována ženským otázkám.

Prvotřídní ženy, v originále Top girls, začínají podivuhodným obrazem: na večírku ředitelky personální agentury Marleny se schází pět významných žen z historie či legend- papežka Jana, cestovatelka Isabella Lucy Birdová, císařská milenka paní Nidžó, Trpělivá Griselda z Chaucerových povídek a bláznivá Markéta z obrazu Pietera Brueghela, aby probraly život, muže a děti.

Hra nastoluje otázky, která západní společnost řeší již desetiletí: děti, nebo kariéra? Obětovat se pro bližní, nebo žít sama pro sebe? Podle dramaturgyně Lenky Kolihové-Havlíkové však Churchillová nedává jasné odpovědi, není ani tak bojovnicí za ženská práva, jako spíš ironickou glosátorkou ženského světa.

Druhá část hry je konfliktem dvou sester s naprosto odlišnými názory, Marleny a Joyce. "Mají se tak rády, že se mohou navštěvovat nanejvýš jednou za šest let. Každá stojí na jiném břehu, rády by k sobě doplavaly, ale nejde to," říká Petra Špalková, představitelka Marleny, kterou jedna britská kritička popsala jako thatcherovské monstrum.

Hostující Špalková bude roli alternovat se Sabinou Královou. Joyce hraje Miluše Šplechtová, ostatní dámy pak například Kateřina Winterová, Věra Galatíková, Jana Preissová či Taťjana Medvecká. Medveckou drama nadchlo: "Často jsem v minulých dobách věděla, že nezkoušíme dobrou hru. Teď mám pocit naprosto opačný."

Ani "přesilovka žen" na jevišti není podle hereček nevýhodou. "Odpadli nám pochybovači," prohlásila Špalková. Režisér Jiří Pokorný dokonce vysekl herečkám poklonu: hra se prý zkoušela díky jejich empatii takřka sama.