Obal českého vydání komiksu Fantomas se zlobí | foto: Meander

RECENZE: Bohatým bere, chudým nedává. Fantomas je negativ Jánošíka

  • 3
Legendární Fantomas se v Česku proslavil hlavně díky filmové trilogii. Pohádková zápolení potrhlého komisaře Juva a titulního padoucha jsou ale původně daleko staršího data. Fantomasovi je přes sto let.

Právě ke kořenům, k sešitové edici jeho příběhů sepsaných dvojicí Pierre Souvestre a Marcel Allain v letech 1911 až 1913, se vrací komiksové album Fantomas se zlobí, které vyšlo v nakladatelství Meander.

Proč se Fantomas zlobí a na koho? Zatímco odpověď na první otázku má iracionální základ, odpověď na druhou je nabíledni. Fantomas má v komiksovém zpracování Oliviera Bocqueta (scénář) a Julie Rocheleauové (kresba) profil nepolapitelného superlotra, který nenávidí všechny státní složky: vládu, soudy, policii. Je v základě anarchista, totálně rozvratný živel, negativ Jánošíka nebo Robina Hooda. Bohatým bere, a velmi často jak peníze, tak život – a chudým nedává. Skrblí pro sebe a svoji vyvolenou.

Fantomas se zlobí

90 %

autoři: Olivier Bocquet a Julie Rocheleau

nakladatel: Meander

překlad: Richard Podaný

173 stran, 698 Kč

Komiksové trojalbum stojí na pevných základech: svár dobra se zlem je věčný, stejně jako vratkost jedné i druhé kategorie. Fantomas budí hrůzu i vřelé sympatie.

Bocquet a Rocheleauová si v komiksu velmi dobře rozumějí. Atraktivní je nejen hlavní dějová linka, téma zrady a pomsty, lásky a smrti, ale i kulisy – Paříž přelomu 19. a 20. století. Kresba je jistá v tazích a citlivá v barvě, silná tradice francouzského komiksu, potažmo karikatury tu předvádí své nejvyšší kvality.

Kniha funguje na první i druhý pohled. Suverénní výraz tu slouží silné myšlence. Fantomas je totiž v každém z nás. Někdo si s ním tyká, jiný ho radši drží pod pokličkou. Je dobré to mít na paměti.